av Knut Førsund
Er dette mulig? Jo, hvis ikke fotografene passer på kan dette en dag bli virkelighet...
Åndsverkloven sier nemlig:
§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.
Legg merke til ordene god skikk. Det er med andre ord ikke et ufravikelig krav i loven at fotografens navn skal oppgis, det har med skikk og bruk å gjøre. Og hvis skikken får lov å utvikle seg slik den f.eks. har gjort med fotografier brukt på emballasje, og til dels innen reklame, så kan etter hvert fotografene miste denne retten! I så fall har de seg selv å takke Også på Internett syndes det mye med angivelse av fotografens navn, her har også hver og en sin oppgave å påpeke når navnet mangler. Dette gjelder så vel yrkesfotografer som amatører.
Reklamefotografene eller alle som leverer bilder for bruk innen markedsføring, informasjon og reklame bør snarest begynne å bli mye strengere. For det første bør dette med kreditering av fotografens navn stå klart i fotografens leveringsbetingelser. Disse betingelsene bør både ligge på nettet samt følge hver eneste levering.
Nå er det jo slik i praksis at et papirark med leveringsbetingelser og/eller eventuell tekst i en faktura ikke vil følge bildet eller den digitale filen. Dermed kan misforståelser og forglemmelser lett oppstå. Men dette kan unngås på en ganske enkel og elegant måte:
Fotografens navn, standard leveringsavtale og særavtaler for det enkelt bilde kan legges sammen med bildefilen, i såkalt IPTC-tekst. Denne teksten legges inn via fileinfo i Photoshop eller tekst i FotoStation Cumulus og noen få andre programmer har også muligheten for dette. (Enkelte amatørprogrammer kan ha en løsning hvor slik tekstinfo kun lagres lokalt på maskinen, dette vil selvfølgelig ikke fungere i denne sammenhengen.)
Tidligere hadde mange norske bildebyråer en felles standardavtale. Jeg har gått gjennom denne avtalen og fornyet den i dagens digitale tidsalder. Denne avtalen står det fritt å kopiere og benytte eventuelt tilpasser du den til ditt bruk. Så gjenstår det å være litt tøff mot misbrukere, selv om det en sjelden gang kanskje vil bety at du mister kunden. Stå på den retten du har, og husk at når det er en del av dine leveringsbetingelser, så går disse faktisk utenpå loven når kunden har akseptert dem!
Avtalen finner du her:
www.fotoskolen.no/leveringsavtale.htm
Er dette mulig? Jo, hvis ikke fotografene passer på kan dette en dag bli virkelighet...
Åndsverkloven sier nemlig:
§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.
Legg merke til ordene god skikk. Det er med andre ord ikke et ufravikelig krav i loven at fotografens navn skal oppgis, det har med skikk og bruk å gjøre. Og hvis skikken får lov å utvikle seg slik den f.eks. har gjort med fotografier brukt på emballasje, og til dels innen reklame, så kan etter hvert fotografene miste denne retten! I så fall har de seg selv å takke Også på Internett syndes det mye med angivelse av fotografens navn, her har også hver og en sin oppgave å påpeke når navnet mangler. Dette gjelder så vel yrkesfotografer som amatører.
Reklamefotografene eller alle som leverer bilder for bruk innen markedsføring, informasjon og reklame bør snarest begynne å bli mye strengere. For det første bør dette med kreditering av fotografens navn stå klart i fotografens leveringsbetingelser. Disse betingelsene bør både ligge på nettet samt følge hver eneste levering.
Nå er det jo slik i praksis at et papirark med leveringsbetingelser og/eller eventuell tekst i en faktura ikke vil følge bildet eller den digitale filen. Dermed kan misforståelser og forglemmelser lett oppstå. Men dette kan unngås på en ganske enkel og elegant måte:
Fotografens navn, standard leveringsavtale og særavtaler for det enkelt bilde kan legges sammen med bildefilen, i såkalt IPTC-tekst. Denne teksten legges inn via fileinfo i Photoshop eller tekst i FotoStation Cumulus og noen få andre programmer har også muligheten for dette. (Enkelte amatørprogrammer kan ha en løsning hvor slik tekstinfo kun lagres lokalt på maskinen, dette vil selvfølgelig ikke fungere i denne sammenhengen.)
Tidligere hadde mange norske bildebyråer en felles standardavtale. Jeg har gått gjennom denne avtalen og fornyet den i dagens digitale tidsalder. Denne avtalen står det fritt å kopiere og benytte eventuelt tilpasser du den til ditt bruk. Så gjenstår det å være litt tøff mot misbrukere, selv om det en sjelden gang kanskje vil bety at du mister kunden. Stå på den retten du har, og husk at når det er en del av dine leveringsbetingelser, så går disse faktisk utenpå loven når kunden har akseptert dem!
Avtalen finner du her:
www.fotoskolen.no/leveringsavtale.htm