Odd Nerdrum har valgt ut tre motiver. Det ene er et selvportrett som kun eksisterer i 10 eksemplarer signert Nerdrum. Originalmaleriet er malt over etter at det ble avfotografert med et 22MP bakstykke fra Leaf.
Reproduksjonene av Nerdrums malerier er laget i et lite opplag. Disse er signert fotografen og Nerdrum. Produksjon av Digigraphie vil garantere kjøperen antall i opplaget og produksjonsprosessen.
De tre opplagene er produsert i tett samarbeid med Nerdrum, som har overvåket og godkjent produksjonen. Produsent av bildene har vært utført av Kolonihaven Studio på en Epson printer. Kvaliteten taler sitt eget språk.
Digigraphie av malerier åpner for helt nye markeder for formidling av mesterverk. Digigraphiene til Nerdrum stilles ut i Galleri KS & Ulvings Kunsthandel i Tønsberg, frem til 5. September.
Fotografiske digitale bilder produsert med blekk på papir garanterer ikke deg som kjøper holbarhet på lik linje med en baryth kopi. Et Digigraphie produseres på lik linje med litografi og er en garanti for forholdbarheten.
Fotografer som i fremtiden skal selge sine bilder; vil de kunne kreve en høyere pris, om bildene er produsert som DIGIGRAPHIEER ? Det vil tiden vise...
</h2> En historisk innføring av CF-Wesenberg </h2>
Mennesker har i alle år hatt et ønske om å se mesterverk. Før fotografiets tid måtte en reise dit bildet var utstilt, eller henføre seg til reproduksjoner som ikke var utført av mesteren selv. Ser du på et kobberstikk av Tidemann & Gude og sammenligner det med originalmaleriet, vil du dra kjensel på motivet, men du vil se at detaljene har forsvunnet. Kobberstikkene kunne ikke gjengi farger slik fotografiet kan.
Litografiet ble oppdaget av Aloys Senefelder i 1798. Dette skjedde i en tid hvor mennesket så nye muligheter til å reprodusere originalbilder. 29 år senere eksponerte Joseph N. Niépce verdens første Heliographie. Dermed var grunnlaget lagt for Daguerreotypi som Louis Jacques Mandé Daguerre, forbløffet verden med i 1839. Dette året regnes som fotografiets fødselsdag.
160 år senere opplevde fotografiet et enormt jordskjelv. Den digitale revulosjon snudde opp ned på mennesket muligheter til å formidle bilder. Fotofaget for den profesjonelle, har åpnet opp for muligheter til kunne gjengi virkeligheten identisk 1:1. Kvaliteten en profesjonell fotograf kan levere i dag er nå på det maksimale.
Da fotografiet gjorde sitt inntog i bilde verden, ble det straks mye enklere å reprodusere malerier. Fotografiet som en kulturformidler, har altså i den industrielle tid brakt mesterverkene nærmere publikum gjennom bøker, plakater, postkort og Internett. Noe av det mest eksklusive som kunne kjøpes på 1800 tallet var fotografiske reproduksjoner.
Men photographie har alltid blitt betraktet som et reproduksjon materiale. Det er først de siste 20 årene at samlere har akseptert fotografiet, noe som har gjort fotografiet stuerent. Nå vil det være utenkelig at et museum eller galleri ikke stiller ut fotografier.
Et negativ eller dias er fotografens original. De fotografiske print som i dag stadig oppnår høyere pris på auksjonshusene, ses på som originaler på lik linje som litografi. Da må bildene være signet og nummerert i et opplag. Et lite signert opplag av en kjent fotograf eller maler er ettertraktet vare.
Problemet til fotografen er at han eller hun lett kan lage et nytt opplag. Det finnes i dag ingen verifisering som gir kunden trygghet på produksjonsprosess eller at opplaget er laget som et unikt opplag.
En maler som lager et litografi, er avhengig av en trykkpresse og en fagmann som kan betjene denne. I noen tilfeller er fagmannen også den utøvende artist, eller kunstner som noen velger å kalle ham.
Bildets original produseres på en kalkholdig sandstein eller metallplate. Det trykkes et opplag og originalen på steinen slipes vekk.
Trykkene nummereres og signeres før de selges. En maler velger ofte motiver fra et av sine malerier.
De digitale teknikker har åpnet for nye muligheter til å kunne gjengi maleri og fotografi. Franskmennene var innovative på begynnelsen av 1800 tallet og de har nå gjentatt historien ved å lansere Digigraphie.
Epsons Digigraphie baserer seg på en digital printerteknologi som garanterer en holdbarheten på fargene i 60- 200 år! Behovet for å sette den digitale produksjonsprosessen i et system har vært etterspurt i et marked hvor interessen for fotografi vokser.
Systemet er basert på hvordan litografiet har vært håndtert, ved at det er en fagmann som utfører selve produksjonsprosessen og er en garantist for den serie som blir produsert og nummerert. Det medfølger et bevis i form av et sertifikat som er nummerert. Serie som er laget blir loggført i en database som er tilgjengelig på Internett. Det betyr at om 150 år så vil informasjonen om det enkelte bilde kunne spores tilbake.
DISKUTER HER:
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=1624...&kat=9
Reproduksjonene av Nerdrums malerier er laget i et lite opplag. Disse er signert fotografen og Nerdrum. Produksjon av Digigraphie vil garantere kjøperen antall i opplaget og produksjonsprosessen.
De tre opplagene er produsert i tett samarbeid med Nerdrum, som har overvåket og godkjent produksjonen. Produsent av bildene har vært utført av Kolonihaven Studio på en Epson printer. Kvaliteten taler sitt eget språk.
Digigraphie av malerier åpner for helt nye markeder for formidling av mesterverk. Digigraphiene til Nerdrum stilles ut i Galleri KS & Ulvings Kunsthandel i Tønsberg, frem til 5. September.
Fotografiske digitale bilder produsert med blekk på papir garanterer ikke deg som kjøper holbarhet på lik linje med en baryth kopi. Et Digigraphie produseres på lik linje med litografi og er en garanti for forholdbarheten.
Fotografer som i fremtiden skal selge sine bilder; vil de kunne kreve en høyere pris, om bildene er produsert som DIGIGRAPHIEER ? Det vil tiden vise...
</h2> En historisk innføring av CF-Wesenberg </h2>
Mennesker har i alle år hatt et ønske om å se mesterverk. Før fotografiets tid måtte en reise dit bildet var utstilt, eller henføre seg til reproduksjoner som ikke var utført av mesteren selv. Ser du på et kobberstikk av Tidemann & Gude og sammenligner det med originalmaleriet, vil du dra kjensel på motivet, men du vil se at detaljene har forsvunnet. Kobberstikkene kunne ikke gjengi farger slik fotografiet kan.
Litografiet ble oppdaget av Aloys Senefelder i 1798. Dette skjedde i en tid hvor mennesket så nye muligheter til å reprodusere originalbilder. 29 år senere eksponerte Joseph N. Niépce verdens første Heliographie. Dermed var grunnlaget lagt for Daguerreotypi som Louis Jacques Mandé Daguerre, forbløffet verden med i 1839. Dette året regnes som fotografiets fødselsdag.
160 år senere opplevde fotografiet et enormt jordskjelv. Den digitale revulosjon snudde opp ned på mennesket muligheter til å formidle bilder. Fotofaget for den profesjonelle, har åpnet opp for muligheter til kunne gjengi virkeligheten identisk 1:1. Kvaliteten en profesjonell fotograf kan levere i dag er nå på det maksimale.
Da fotografiet gjorde sitt inntog i bilde verden, ble det straks mye enklere å reprodusere malerier. Fotografiet som en kulturformidler, har altså i den industrielle tid brakt mesterverkene nærmere publikum gjennom bøker, plakater, postkort og Internett. Noe av det mest eksklusive som kunne kjøpes på 1800 tallet var fotografiske reproduksjoner.
Men photographie har alltid blitt betraktet som et reproduksjon materiale. Det er først de siste 20 årene at samlere har akseptert fotografiet, noe som har gjort fotografiet stuerent. Nå vil det være utenkelig at et museum eller galleri ikke stiller ut fotografier.
Et negativ eller dias er fotografens original. De fotografiske print som i dag stadig oppnår høyere pris på auksjonshusene, ses på som originaler på lik linje som litografi. Da må bildene være signet og nummerert i et opplag. Et lite signert opplag av en kjent fotograf eller maler er ettertraktet vare.
Problemet til fotografen er at han eller hun lett kan lage et nytt opplag. Det finnes i dag ingen verifisering som gir kunden trygghet på produksjonsprosess eller at opplaget er laget som et unikt opplag.
En maler som lager et litografi, er avhengig av en trykkpresse og en fagmann som kan betjene denne. I noen tilfeller er fagmannen også den utøvende artist, eller kunstner som noen velger å kalle ham.
Bildets original produseres på en kalkholdig sandstein eller metallplate. Det trykkes et opplag og originalen på steinen slipes vekk.
Trykkene nummereres og signeres før de selges. En maler velger ofte motiver fra et av sine malerier.
De digitale teknikker har åpnet for nye muligheter til å kunne gjengi maleri og fotografi. Franskmennene var innovative på begynnelsen av 1800 tallet og de har nå gjentatt historien ved å lansere Digigraphie.
Epsons Digigraphie baserer seg på en digital printerteknologi som garanterer en holdbarheten på fargene i 60- 200 år! Behovet for å sette den digitale produksjonsprosessen i et system har vært etterspurt i et marked hvor interessen for fotografi vokser.
Systemet er basert på hvordan litografiet har vært håndtert, ved at det er en fagmann som utfører selve produksjonsprosessen og er en garantist for den serie som blir produsert og nummerert. Det medfølger et bevis i form av et sertifikat som er nummerert. Serie som er laget blir loggført i en database som er tilgjengelig på Internett. Det betyr at om 150 år så vil informasjonen om det enkelte bilde kunne spores tilbake.
DISKUTER HER:
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=1624...&kat=9
Gallerist Kjell Strand og fotografen med Nerdrums bilder
Gallerist Kjell Strand og fotografen med Nerdrums bilder