<h4> Av Roar Øhlander, Faglig leder ved Norsk Fotofagskole </h4>
Rett diagnose, men feil medisin?
Det er med stor interesse og jeg har fulgt med på CF-Wesenberg sitt initiativ for å sette fokus på yrkesfotografenes situasjon i dagens marked, og behovet for å slå ring om fotofaget.
Det er opplagt riktig som Wesenberg påpeker at markedet har forandret seg på grunn av at digitaliseringen. Det er blitt lettere å få til brukbare bilder tatt av ufaglærte, og at bildekjøperne tror og forventer at profesjonelle fotografer kan levere raskere og billigere. Medisinen som Wesenberg foreskriver er at Fagorganisasjonene må lage trafikkregler og gi føringer for utdannelsen.
Trafikkregler
Om Wesenberg mener med trafikkregler, at det også skal etableres et trafikkpoliti er jeg dypt uenig.
I en bransje hvor ikke bare håndverksmessige ferdigheter, men også personlige egenskaper og kreativitet spiller en stor rolle, vil det personlige forholdet mellom oppdragsgiver og fotograf, være den arenaen hvor den faglige kvaliteten blir godkjent eller forkastet. Og det er ingen grunn til og undervurdere våre oppdragsgivere, enten det er privatkunder eller profesjonelle kjøpere i reklamebyråer, media eller andre næringslivskunder.
Jeg tror det også er feil fokus og lage en motsetning mellom såkalte mediegrafikere og fotografer. Reklamefotografene som dette angår mest, mistet de store pengene fra reklamebransjen når ressursene ble flyttet fra trykte medier til TV-reklame og etter hvert også billig Internett-kommunikasjon.
Dette er en utvikling som er kommet for og bli, og det vil hjelpe fint lite med trafikkregler. Jeg velger likevel å påstå at behovet for velutdannete og kreative fotografer er større i dag enn noensinne, men at det stilles store krav til den enkelte om å utnytte potensialet som finnes i markedet, og å skape seg nye områder for faglig utfoldelse.
Utdanning <7b>
Wesenberg er også opptatt av at organisasjonene må gi føringer for utdannelsen.
I en serie med intervjuer med lederne for bransjens organisasjoner er mye av plassen brukt til spørsmål om utdanningen av fotografer.
Det Wesenberg ser ut til å glemme er at Norsk Fotofagskole er etablert som et høyst oppegående og profesjonelt tilbud til de som ønsker en utdanning som fotograf i skole. Skolen ble etablert for 4 år siden på initiativ fra bransjefolk, som en direkte reaksjon på at yrkesutdanningen ble rasert i videregående skole.
Skolen er drevet av, og alle lærerne på skolen er, profesjonelle fotografer med en meget bred erfaring fra de fleste sjangere innafor fotofaget. Vi legger stor vekt på utdanningen skal være yrkesrette og relevant for behovet som er i markedet. Så langt har vi hatt 2 avgangsklasser og våre undersøkelser viser at ca. 60-70% av tidligere elever er i fotorelatert innteksgivende arbeid.
Når vi vet at ca 20% av elevene har andre planer enn en yrkeskarriere som fotograf etter endt utdanning, er vi meget stolt over resultatet. Mange prisvinnere i de store konkurransene som Utsnitt - Sterk Reklame og Landskonkurransen er også et utrykk for det høye nivået på våre elever.
Vi imøteser gjerne en diskusjon om vårt utdanningstilbud, og utdanning av fotografer generelt, men at organisasjonene skal begynne å legge føringer på utdanningen nå, er et slag i løse luften. Min mening er at organisasjonene nå er bedre tjent med å støtte opp om det tilbudet som eksisterer, og delta i en konstruktiv dialog for å bidra til et stadig bedre innhold i opplæringen.
Roar Øhlander
Faglig leder
Norsk Fotofagskole
Rett diagnose, men feil medisin?
Det er med stor interesse og jeg har fulgt med på CF-Wesenberg sitt initiativ for å sette fokus på yrkesfotografenes situasjon i dagens marked, og behovet for å slå ring om fotofaget.
Det er opplagt riktig som Wesenberg påpeker at markedet har forandret seg på grunn av at digitaliseringen. Det er blitt lettere å få til brukbare bilder tatt av ufaglærte, og at bildekjøperne tror og forventer at profesjonelle fotografer kan levere raskere og billigere. Medisinen som Wesenberg foreskriver er at Fagorganisasjonene må lage trafikkregler og gi føringer for utdannelsen.
Trafikkregler
Om Wesenberg mener med trafikkregler, at det også skal etableres et trafikkpoliti er jeg dypt uenig.
I en bransje hvor ikke bare håndverksmessige ferdigheter, men også personlige egenskaper og kreativitet spiller en stor rolle, vil det personlige forholdet mellom oppdragsgiver og fotograf, være den arenaen hvor den faglige kvaliteten blir godkjent eller forkastet. Og det er ingen grunn til og undervurdere våre oppdragsgivere, enten det er privatkunder eller profesjonelle kjøpere i reklamebyråer, media eller andre næringslivskunder.
Jeg tror det også er feil fokus og lage en motsetning mellom såkalte mediegrafikere og fotografer. Reklamefotografene som dette angår mest, mistet de store pengene fra reklamebransjen når ressursene ble flyttet fra trykte medier til TV-reklame og etter hvert også billig Internett-kommunikasjon.
Dette er en utvikling som er kommet for og bli, og det vil hjelpe fint lite med trafikkregler. Jeg velger likevel å påstå at behovet for velutdannete og kreative fotografer er større i dag enn noensinne, men at det stilles store krav til den enkelte om å utnytte potensialet som finnes i markedet, og å skape seg nye områder for faglig utfoldelse.
Utdanning <7b>
Wesenberg er også opptatt av at organisasjonene må gi føringer for utdannelsen.
I en serie med intervjuer med lederne for bransjens organisasjoner er mye av plassen brukt til spørsmål om utdanningen av fotografer.
Det Wesenberg ser ut til å glemme er at Norsk Fotofagskole er etablert som et høyst oppegående og profesjonelt tilbud til de som ønsker en utdanning som fotograf i skole. Skolen ble etablert for 4 år siden på initiativ fra bransjefolk, som en direkte reaksjon på at yrkesutdanningen ble rasert i videregående skole.
Skolen er drevet av, og alle lærerne på skolen er, profesjonelle fotografer med en meget bred erfaring fra de fleste sjangere innafor fotofaget. Vi legger stor vekt på utdanningen skal være yrkesrette og relevant for behovet som er i markedet. Så langt har vi hatt 2 avgangsklasser og våre undersøkelser viser at ca. 60-70% av tidligere elever er i fotorelatert innteksgivende arbeid.
Når vi vet at ca 20% av elevene har andre planer enn en yrkeskarriere som fotograf etter endt utdanning, er vi meget stolt over resultatet. Mange prisvinnere i de store konkurransene som Utsnitt - Sterk Reklame og Landskonkurransen er også et utrykk for det høye nivået på våre elever.
Vi imøteser gjerne en diskusjon om vårt utdanningstilbud, og utdanning av fotografer generelt, men at organisasjonene skal begynne å legge føringer på utdanningen nå, er et slag i løse luften. Min mening er at organisasjonene nå er bedre tjent med å støtte opp om det tilbudet som eksisterer, og delta i en konstruktiv dialog for å bidra til et stadig bedre innhold i opplæringen.
Roar Øhlander
Faglig leder
Norsk Fotofagskole