<h4> Av CF-Wesenberg, red </h4>
- Hva slags utdanning er viktig for en fotograf å ta? Hvilke råd vil du gi?
- Mange som velger seg pressefotografyrket har nok ofte andre beveggrunner for å bli fotografer enn i de andre fotorelaterte yrker. De ser for seg muligheten for reising, møte alle slags type mennesker, kjendiser, konserter, politikk, store internasjonale begivenheter, krim og katastrofer.
- Derfor er det viktig at de skaffer seg en så bred utdannelse som mulig og at de blir samfunnsengasjerte. De må følge med i nyhetsbildet både nasjonalt og internasjonalt.
De må være svært bevisste på hvilke situasjoner man tar bilder i og i hvilke man ikke gjør det. Mange mennesker er ikke klar over konsekvensen av å eksponere seg i media ,- før det eventuelt er for sent.
- De må også bære sin fane høyt i forhold til ikke å manipulere og arrangere situasjoner. De må ikke falle for fristelsen til å ta snarveier for å få tatt et godt bilde. Begynner man først å tukle med reportasjefotografiets grunnprinsipp er ikke veien lang for at lesere ikke kan stole på ektheten i fotografiet.
- Hva er det beste argumentet du vil bruke for å få unge nye medlemmer til å melde seg inn?
- Pressefotografenes Klubb jobber hardt for at den etiske debatten holder seg levende!
- Videre har vi engasjert oss sterkt i frilansernes arbeidssituasjon i aviser og magasiner landet rundt . Mange yngre prøver å selge seg billig, for å skaffe seg en fot innefor aviser og lignende. Dette for å skaffe seg en framtidig fast jobb. Dette er absolutt ikke veien å gå.
- Arbeidsgivere og aksjonærer ser da muligheten for å skaffe seg billig arbeidskraft og i neste omgang ikke fylle opp eventuelle ledige stillinger som måtte dukke opp. Dette er m.a.o. å bite seg selv i halen.
- Etikkdebatt er et hovedfokus. Ved fotoutdanninga på Høgskolen i Oslo som har de meget bevisste lærerkrefter. Jeg bruker å presentere Pressefotografenes Klubb for hvert nye kull studenter. Hvor jeg sterkt understreke det foran nevnte.
- Noen vil hevde at grunnen til at vi ikke har en Høyskole for fotografi i Norge, er et bevis på fotografenes evne til å samarbeide. Det skjer en prosess i Buskerud. Hva vet du om dette arbeidet og hvordan har du informert dine medlemmer om dette?
- Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner utdanninga i Buskerud.
- Hvilke visjoner har du for den foreningen du leder?
- Min visjon for PK er at vi skal være en levende organisasjon som er med i alle pressedebatter som omhandler vårt yrke. Vi må bevise og vise vår eksistens.
TERJE: - Til slutt vil jeg understreke at vi er også veldig åpen for kontakt med de andre fotoorganisasjonene. Derfor er bl.a. alle våre seminarer åpne for alle interesserte og seminarene er GRATIS
.
- Jeg håper at arrangørene av Fotografi 2005, vil jobbe for at disse organisasjonene møtes for bla å sette fokus på utdanning og kvalitetssikring av fotoyrket vårt!
<h4>
Terje Bringedal
Picture Editor, Verdens Gang-VG
telf +47 22000000
Mob+47 9055 8536
tbringed@eunet.no
terje.bringedal@vg.no
</h4>
- Hva slags utdanning er viktig for en fotograf å ta? Hvilke råd vil du gi?
- Mange som velger seg pressefotografyrket har nok ofte andre beveggrunner for å bli fotografer enn i de andre fotorelaterte yrker. De ser for seg muligheten for reising, møte alle slags type mennesker, kjendiser, konserter, politikk, store internasjonale begivenheter, krim og katastrofer.
- Derfor er det viktig at de skaffer seg en så bred utdannelse som mulig og at de blir samfunnsengasjerte. De må følge med i nyhetsbildet både nasjonalt og internasjonalt.
De må være svært bevisste på hvilke situasjoner man tar bilder i og i hvilke man ikke gjør det. Mange mennesker er ikke klar over konsekvensen av å eksponere seg i media ,- før det eventuelt er for sent.
- De må også bære sin fane høyt i forhold til ikke å manipulere og arrangere situasjoner. De må ikke falle for fristelsen til å ta snarveier for å få tatt et godt bilde. Begynner man først å tukle med reportasjefotografiets grunnprinsipp er ikke veien lang for at lesere ikke kan stole på ektheten i fotografiet.
- Hva er det beste argumentet du vil bruke for å få unge nye medlemmer til å melde seg inn?
- Pressefotografenes Klubb jobber hardt for at den etiske debatten holder seg levende!
- Videre har vi engasjert oss sterkt i frilansernes arbeidssituasjon i aviser og magasiner landet rundt . Mange yngre prøver å selge seg billig, for å skaffe seg en fot innefor aviser og lignende. Dette for å skaffe seg en framtidig fast jobb. Dette er absolutt ikke veien å gå.
- Arbeidsgivere og aksjonærer ser da muligheten for å skaffe seg billig arbeidskraft og i neste omgang ikke fylle opp eventuelle ledige stillinger som måtte dukke opp. Dette er m.a.o. å bite seg selv i halen.
- Etikkdebatt er et hovedfokus. Ved fotoutdanninga på Høgskolen i Oslo som har de meget bevisste lærerkrefter. Jeg bruker å presentere Pressefotografenes Klubb for hvert nye kull studenter. Hvor jeg sterkt understreke det foran nevnte.
- Noen vil hevde at grunnen til at vi ikke har en Høyskole for fotografi i Norge, er et bevis på fotografenes evne til å samarbeide. Det skjer en prosess i Buskerud. Hva vet du om dette arbeidet og hvordan har du informert dine medlemmer om dette?
- Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner utdanninga i Buskerud.
- Hvilke visjoner har du for den foreningen du leder?
- Min visjon for PK er at vi skal være en levende organisasjon som er med i alle pressedebatter som omhandler vårt yrke. Vi må bevise og vise vår eksistens.
TERJE: - Til slutt vil jeg understreke at vi er også veldig åpen for kontakt med de andre fotoorganisasjonene. Derfor er bl.a. alle våre seminarer åpne for alle interesserte og seminarene er GRATIS
.
- Jeg håper at arrangørene av Fotografi 2005, vil jobbe for at disse organisasjonene møtes for bla å sette fokus på utdanning og kvalitetssikring av fotoyrket vårt!
<h4>
Terje Bringedal
Picture Editor, Verdens Gang-VG
telf +47 22000000
Mob+47 9055 8536
tbringed@eunet.no
terje.bringedal@vg.no
</h4>