<h4>Av Robert Meyer og CF-Wesenebrg</h4>
Når vi snakker om fotografiens fødselsdag, handler det om den dagen Jacques Louis Mandé Daguerres oppfinnelse ble offentliggjort i Paris. 19. august 2004 skjedde dette for 165 år siden.
Selve oppfinnelsen tilegnes Joseph Nicéphore Niépce og er dateret til sent i juni 1827, basert på forskning de franske fotohistorikerne Pierre G. Harmant og Paul Marillier har etterlatt seg.
Deres konklusjon er dokumentert gjennom de eksisterende brevene etter Niépce. At Niépce og Daguerre inngikk et partnerskap i 1829, og at Niépce døde i 1833, førte til at Daguerre måtte fortsette forskningen, og løste problemet med å utvikle et latent bilde på en forsølvet kopperplate ved hjelp av kvikksølvdamp, er forsåvidt godt kjent.
Men da Daguerres metode ble offentliggjort 19. august 1839, ble samtidig Niépce metode fra 1827 også offentliggjort.
At den engelske vitenskapsmannen Willian Henry Fox Talbot hadde gjort lignende forskning, og forsåvidt løst problemet på en annen måte, er også godt kjent.
Fox Talbots prinsipper dannet grunnlaget for negative fotografier som kunne kopieres til positiver - dvs den type kjemisk fotografi som dominerte mer enn 150 års fotografi.
<h4> Norsk fotografi </h4>
Det er litt mindre kjent at den norske juristen og forleggeren hans Thøger Winther også syslet med å løse fotografiens problem. Han klarte også å utvikle selvstendige metoder, og fortjener en sentral plass i fotohistorien.
To av hans første fotografier, som ble litografert og trykket i Norsk Penning-Magazin og i Ny Hermoder (i 1842) ble tatt fra bankplassen i Christiania, og viser fasadene til de tre første bygningene i
Kongens gate (1-3) og Norges Bank (som nå er Arkitekturmuseum) - nettopp det samme kvartalet hvor Robert Meyer KunsthøgSkole har flyttet inn.
Så folkens, gratulerer med dagen.
Foto.no vil i fremtiden binge flere artikler og historier signert professor Robert Meyer
Niepces bilde vises her etter at det er bearbeidet. originalen ses i rammen til venstre
Niepces bilde vises her etter at det er bearbeidet. originalen ses i rammen til venstre