Utstillingen består av 15 store fotografier av katter fra Dyrebeskyttelsen i Sør-Rogaland. Ved å portrettere disse vanskjøttede og etterlatte kattene mest mulig på deres egne premisser, forsøker Ashley å overskride klisjeen om katten som søt og pen, for slik å la hvert enkelt dyrs individuelle personlighet komme til uttrykk. Dermed får han oss til å se disse dyrene ikke som objekter men som subjekter på en måte som kan minne om både Per O. Manings mange dyre portretter, David Hockney og William Wegmans bilder av hunder, så vel som Bettina Rheims` konfronterende portretter av utstoppede dyr. Selv sier Ashley at utstillingen på et plan ikke handler om katter, men om mennesker - den prøver å fortelle oss noe om oss selv og hva vi gjør med våre omgivelser.
Ved sin spesielle teknikk oppnår Ashley å gi bildene en særegen dekorativ kvalitet: Etter å ha fotografert motivet på vanlig sort-hvitt film gjennomlyser han negativet på en plate av lønnefinér påført fotografisk emulusjon, for så å fremkalle, fiksere og lakkere platen. Dermed oppnås en egenartet effekt som kan minne om glassplatene fra fotografiets barndom, så vel som japanske tresnitt. Samtlige bilder har et begrenset opplag på 10 stk.
Emile M. Ashley (f. London 1971) har bodd i Norge siden 1976, og er oppvokst i Flekkefjord og Stavanger. Han begynte å fotografere i ung alder og har i de senere år særlig gjort seg bemerket med å ta alt fra portretter og akter til mote- og brudebilder under vann. I 1998 viste han sine undervannsfotografier på Café Sting i Stavanger. Fra 1995 arbeidet Ashley i seks år som assistent for fotograf Petter Hegre. I 2001 åpnet han Ashley Studio i Stavanger sammen med sin kone Yumiko. Foruten å arbeide med sine egne prosjekter har Ashley en rekke oppdrag innen mote, industri, reklame, teater m.m.