Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Mikkel McAlinden

Mikkel McAlinden slipper som den første norske fotograf til med en separatutstilling i de nye lokale til Norsk Museum for fotografi - Preus fotomuseum. Det avspeiler denne unge fotografens sentrale posisjon i dag. Det er også uttrykk for museets ønske om å innlede en serie representasjoner av norske fotografer.
Norsk museum for fotografi - Preus fotografi har som et av sine mål å vie fotografiet som kunstart spesiell oppmerksomhet. Mikkel McAlinden er en kunstner som benytter fotografiet for å formidle sine kunstprosjekter, mer enn han er en fotograf som lager kunst.

En kjerne i hans prosjekt er en radikal gjennomtenkning av forestillingen om det fotografiske bildet som middel til å skape en illusjon av å være identisk med det motivet det gjengir. Tilsynelatende viser bildene naturen som den er, mens de i realiteten er en påminnelse om de konvensjoner som har dannet seg i vår kultur for å gi en illusjon av virkelighet. Konvensjoner som har oppstått lenge før fotografiets tilkomst og som vi finner formulert i bilder skapt ved hjelp av andre teknikker. Mikkel McAlindens kunst konfronterer et museum for fotografi med de problemstillinger som knytter seg til å være et museum viet en teknikk. Hans bilder bygger på en arv som ikke er knyttet til noen bestemt teknikk.

De tidligste verkene på utstillingen er sort-hvitt seriene Kendo Glass og fotografiene av kropper på glass fra 1980-tallet. McAlindens gjennombrudd blant et større publikum kom med iscenesatte fotografier inspirert av kunsthistorien. Man vil finne tydelige referanser til så ulike kunstnere som Jan Vermeer og Edvard Munch i bildene. Senere har han arbeidet med digitalt manipulerte bilder med utgangspunkt i mange opptak. I begge tilfeller har bildene vært fabulerende og hemmelighetsfulle og oppfordret publikum til selv å bidra med sine egene tolkninger.

I McAlindens nyeste bilder er det fortellende aspektet tonet ned til fordel for stemningen. Bildene leker med perspektivet og vår oppfatning av rommet og tingene. Titler som ”Hans og Grete” og "Elefanter" kan virke forvirrende, men de assosiasjonsskapende titlene er også en oppfordring til publikum til å stoppe opp, gå inn i bildene og slippe fantasien til.

Utstillingen er fulgt av en katalog ned essay av Hanne Holm-Johnsen. Katalogen gjengir de fleste av bildene på utstillingen og koster kr. 50. Den er kun å få kjøpt i museumsbutikken.

Mikkel McAlinden født i 1963. Utdannet ved Institutt for fotografi, SHKD, Bergen 1991-96. Har avholdt 21 separatutstillinger; den første i 1983. Statens Høstutstilling i 1996, - 97, 2002. Representert i Museet for Samtidskunst, Henie - Onstad Kunstsenter, Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum, Sørlandets kunstmuseum. Fra 1995 høyskolelektor i fotografi ved Statens Kunstakademi, Oslo.
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu