Hvis museet regner med smått og stort, dvs. alle bilder og negativer, bøker og apparater så har de ca. 360 000 ting å holde orden på og ta vare på. 9000 gjenstander blir sett på som kjernen i museet. Etter sigende skal det være ca. 1500 kameraer i samlingen, i tillegg til masser av tilbehør og annet utstyr. Å vrenge museet var en artig vri, og det er mye interessant både å se og lese. Verdt å notere er også at ut året er det gratis adgang til museet.
Utsatt for kritikk
Museet har i senere tid blitt sterkt kritisert fra bl.a. Leif Preus og Morten Løberg i fotografi.no. Kritikken har i stor grad dreid seg om for stor oppmerksomhet og plass til fotografier, fjerning av deler av innredningen som arkitekt Sverre Fehn sto bak, og for liten oppmerksomhet og plass til det tekniske utstyret. Leif Preus har sendt klagebrev til både Åse Kleveland (kulturminister på den tiden Staten kjøpte museet), til Kulturdepartementet og til Riksrevisjonen.
Trenger mer plass og flere penger
Det er ca. 12 år siden staten overtok samlingene til Preus og mye har skjedd siden den gang. Staten løp vel fra noen av sine åpenbare forpliktelser da noen forventede millioner aldri kom, hvilket betydde at videre innkjøp ble marginalisert. Men museet har fått gaver, og noe er deponert der (langtidslån), så samlingene er likevel blitt større med årene. Men plassen er for liten. Og med for liten plass, for få penger og ingen av de seks ansatte spesielt dedikert til det tekniske utstyret, har det gått slik Preus og flere kritikere har påpekt: Det tekniske utstyret har fått mindre plass og oppmerksomhet enn det som var den opprinnelige tanken.
Tam debatt
I forkant av denne siste utstillingsåpningen ble det invitert til en debatt om museet. Overraskende og synd var det at verken Leif Preus eller Morten Løberg var til stede, og dermed ble det en noe tam debatt. Innledningsvis brukte direktør Jonas Ekeberg og konservator Hanne Holm-Johnsen (som er ansvarlig for utstillingen Vrengt museum) en nokså stor del av debatt-tiden til å forsvare og å forklare de grep som var blitt gjort. Vi fikk vite at det tekniske utstyret på ingen måte var glemt og at Sverre Fehns vegger var tatt vare på og ville komme opp igjen senere.
Jonas Ekeberg opplyste også at det var intern uenighet om både det å ta ned Fehns vegger og å skulle sette dem opp igjen. På spørsmålet om ikke noe av Leif Preus sin ånd var blitt borte svarte Ekeberg bl.a.: Alt vi gjør står i gjeld til arven. Per Olav Torgnesskar fra ABM-utvikling sa at det er dem som utfordrer går nye veier innen museumsutvikling som får bråk, og at det er feil å legge vekt på hva en enkelt direktør foretar seg.
Ønsker større besøk
I sommer startet Aftenposten en debatt om museer, og den debatten han mange seg på. Det er utfordrende å drive et museum som får publikum til å strømme til, særlig i tider hvor fritidstilbudene og skoletilbudene er så utrolig mange flere enn for bare 10 år siden. Med noen få tasttrykk kan folk skaffe seg mer informasjon i løpet av noen timer foran en dataskjerm enn en hel dag på et museum. Kanskje må det satses mer på personlige relasjoner, opplevelser og gjenstandskontakt som det ikke er mulig å få via en datamaskin?
Heller ikke i Horten er de fornøyd med besøkstallet, så også der tenkes det hardt for å finne ideer som kan lokke flere til området Karljohansvern. En ide som har vært luftet tidligere, var at det burde bli lagd en video med Leif Preus, hvor han fortalte sine fascinerende historier om kameraer og andre av museets klenodier. Jeg håper virkelig at noen følger opp ideen, og at Leif Preus sier seg villig til å ta rollen dette kan bli en utrolig verdifull video for ettertiden!
Ikke bra: Manglende kreditering
Som muligens flere kjenner til er jeg ganske opptatt av at fotografer skal bli navngitt når deres bilder brukes. Derfor var det både overraskende og trist å se at med unntak for noen få signerte fotografier, så var et hopetall fotografier utstilt uten navngitte fotografer. Vi får unnskylde konservatoren med ekstremt tidspress for å få denne utstillingen på plass den var erstatning for en annen utstilling som måtte utsettes pga sykdom men NÅ, Hanne nå må navnelappene komme opp!
på museumsbesøk: Knut Førsund
Utsatt for kritikk
Museet har i senere tid blitt sterkt kritisert fra bl.a. Leif Preus og Morten Løberg i fotografi.no. Kritikken har i stor grad dreid seg om for stor oppmerksomhet og plass til fotografier, fjerning av deler av innredningen som arkitekt Sverre Fehn sto bak, og for liten oppmerksomhet og plass til det tekniske utstyret. Leif Preus har sendt klagebrev til både Åse Kleveland (kulturminister på den tiden Staten kjøpte museet), til Kulturdepartementet og til Riksrevisjonen.
Trenger mer plass og flere penger
Det er ca. 12 år siden staten overtok samlingene til Preus og mye har skjedd siden den gang. Staten løp vel fra noen av sine åpenbare forpliktelser da noen forventede millioner aldri kom, hvilket betydde at videre innkjøp ble marginalisert. Men museet har fått gaver, og noe er deponert der (langtidslån), så samlingene er likevel blitt større med årene. Men plassen er for liten. Og med for liten plass, for få penger og ingen av de seks ansatte spesielt dedikert til det tekniske utstyret, har det gått slik Preus og flere kritikere har påpekt: Det tekniske utstyret har fått mindre plass og oppmerksomhet enn det som var den opprinnelige tanken.
Tam debatt
I forkant av denne siste utstillingsåpningen ble det invitert til en debatt om museet. Overraskende og synd var det at verken Leif Preus eller Morten Løberg var til stede, og dermed ble det en noe tam debatt. Innledningsvis brukte direktør Jonas Ekeberg og konservator Hanne Holm-Johnsen (som er ansvarlig for utstillingen Vrengt museum) en nokså stor del av debatt-tiden til å forsvare og å forklare de grep som var blitt gjort. Vi fikk vite at det tekniske utstyret på ingen måte var glemt og at Sverre Fehns vegger var tatt vare på og ville komme opp igjen senere.
Jonas Ekeberg opplyste også at det var intern uenighet om både det å ta ned Fehns vegger og å skulle sette dem opp igjen. På spørsmålet om ikke noe av Leif Preus sin ånd var blitt borte svarte Ekeberg bl.a.: Alt vi gjør står i gjeld til arven. Per Olav Torgnesskar fra ABM-utvikling sa at det er dem som utfordrer går nye veier innen museumsutvikling som får bråk, og at det er feil å legge vekt på hva en enkelt direktør foretar seg.
Ønsker større besøk
I sommer startet Aftenposten en debatt om museer, og den debatten han mange seg på. Det er utfordrende å drive et museum som får publikum til å strømme til, særlig i tider hvor fritidstilbudene og skoletilbudene er så utrolig mange flere enn for bare 10 år siden. Med noen få tasttrykk kan folk skaffe seg mer informasjon i løpet av noen timer foran en dataskjerm enn en hel dag på et museum. Kanskje må det satses mer på personlige relasjoner, opplevelser og gjenstandskontakt som det ikke er mulig å få via en datamaskin?
Heller ikke i Horten er de fornøyd med besøkstallet, så også der tenkes det hardt for å finne ideer som kan lokke flere til området Karljohansvern. En ide som har vært luftet tidligere, var at det burde bli lagd en video med Leif Preus, hvor han fortalte sine fascinerende historier om kameraer og andre av museets klenodier. Jeg håper virkelig at noen følger opp ideen, og at Leif Preus sier seg villig til å ta rollen dette kan bli en utrolig verdifull video for ettertiden!
Ikke bra: Manglende kreditering
Som muligens flere kjenner til er jeg ganske opptatt av at fotografer skal bli navngitt når deres bilder brukes. Derfor var det både overraskende og trist å se at med unntak for noen få signerte fotografier, så var et hopetall fotografier utstilt uten navngitte fotografer. Vi får unnskylde konservatoren med ekstremt tidspress for å få denne utstillingen på plass den var erstatning for en annen utstilling som måtte utsettes pga sykdom men NÅ, Hanne nå må navnelappene komme opp!
på museumsbesøk: Knut Førsund
Jonas Ekeberg delte ut blomser til ansatte
Knut Førsund
Jonas har pappaperm, Hanne Holm-Johnsen (tv) hadde hovedansvaret for "Vrengt museum".
Hvem er fotografene?
Knut Førsund
De utstilte bildene manglet kreditering. Ikke bra!