I perioden 22. til 29. juli deltok jeg på en workshop i regi av
Toscana Photographic Workshop (TPW) med tittel:
Light, colour and landscape. Workshopen be ledet av Sandro Santioli, en
anerkjent italiensk landskapsfotograf.
TPWs beskrivelse av workshopen finner du her:
http://www.tpw.it/teachers2004/santioli-landscape_set.htm
Dette er et forsøk på å avgi en slags rapport for andre som måtte ha
interesse av å delta på denne eller lignende workshoper.
For å si noe om meg selv så er jeg en amatørfotograf av beskjedent
talent, men med interesse for fotografi i mange år. Jeg er en 45 år
gammel mann med familie og barn. Typisk nok for menn i førtiåra så
har jeg vel mer utstyr enn talent :)
Et utvalg av de bildene jeg tok på workshopen ligger på flickr her:
http://www.flickr.com/photos/ergates/sets/72157594242376435/
Min grunn for å delta på denne workshopen var flere, men viktigst for
meg var nok behovet for å lære mer om komposisjon, kreativitet og
bildesyn. Det er ingen minus i min bok at denne workshopen foregikk i
Toscana, mitt favorittområde på jorden og et landskap jeg har besøkt
mange ganger.
Jeg ankom San Quirico DOrcia ved 16 tiden på lørdag 22. Juli og ble
installert i en leilighet i komplekset Il Poggiolo. Il Poggiolo er en gammel gård som er omgjort til ferieleiligheter, noe som ofte kalles 'agriturisom' i Italia. TPW leier Il Poggiolo for det tidsrommet når de kjører workshoper. Leiligheten delte jeg med to andre deltagere, en fra Barcelona og en fra Brasil. Det er muligheter for egen leilighet for de som vil ha det.
Etter ankomst og en dusj (Toscana i juli er varmt) er det velkomst med
lett mat og drikke ute.
Ganske fort merker en at dette er et svært kosmopolitisk miljø,
deltagerne er fra alle tenkelige land, fra Japan, Russland og Singapore,
mange europeiske land og USA, Canada og land i Sør-Amerika.
Det vitner jo straks om et ganske høyt nivå når mennesker er villig til
å reise så store distanser for å delta!
TPW arrangerer flere parallelle workshoper med forskjellige temaer i den
perioden jeg er der og i alt er det rundt 40 deltagere. Instruktørene
er fra Italia, USA, Frankrike og Belgia denne uken. En av de kom
direkte fra oppdrag for Cosmos i Libanon (dette var under krigen i sommer).
For hver workshop er det også en assistent som hjelper til med det
praktiske (oversetting etc) og som følger oss på turene våre. De er som
regel profesjonelle fotografer eller fotografistudenter som jobber
gratis mot kost og losji. For de er det en mulighet til å utvide
nettverket sitt.
Etter en kort introduksjon fra TPW ledelsen blir vi delt inn pr workshop
og har vår første sesjon med Sandro, vår 'Maestro'. Det ble tidlig
klart at min største bekymring før jeg dro, nemlig at min tekniske
kunnskap ikke skulle strekke til viste seg ikke å være et stort problem.
Av de 7 deltagerne var det kun en eller to deltagere i tillegg til meg
som hadde noe særlig fotografibakgrunn. For å si det med en gang, å
delta på en slik workshop uten å vite hva lukkertid og blenderåpning er,
da stiller du med et betydelig handikap. Sandro er heldigvis en
særdeles tålmodig person så kursdeltagernes varierte bakgrunn oppleves
heldigvis ikke som et stort problem. Vi er tildelt franske Sofie som
assistent, imidlertid er hun forhindret fra å komme til første dag så vi
har med mørkeromsassistenten Claudia søndag og mandag.
Vi blir enig om å møtes neste morgen kl 05.30 for en sesjon
fotografering i morgenlyset.
1. dag.
Opp tidlig etter en varm natt og avgang med bil ut i det toskanske
landskap. Etter noen får minutters kjøring er det stopp når Sandro
finner et område han synes ser interessant ut. Her kommer min første
overraskelse. Jeg er ikke helt forberedt på at vi skal ut å
fotografere med telelinser! Riktignok hadde jeg med meg min lengste
linse, men den ligger igjen på rommet. I morgendisen og det første
lyset ønsker Sandro at vi skal komprimere landskapet med liten
blenderåpning (f11 eller mindre) og lang tele (300mm eller mer).
Så litt slukøret kryper jeg rundt i landskapet med mine linser og får
vel ikke helt den starten jeg hadde tenkt. Sandro snakker om hvordan
man utnytter det fine lyset om morgenen og viser oss interessante
utsnitt og vinkler.
Etter en stund dukker det opp en heller illsint bonde som ikke setter
pris på en gjeng med fotografer på jordet hans. Sandro får roet han
litt ned, men beskjeden er klar, her får vi ikke være.
Vi drar videre mot den kjente vinbyen Montepulciano. Før vi kommer inn
i byen stopper igjen Sandro og vi har en sesjon om det å fortelle en
historie. En del av en historie kan være å ta bilder på vei til målet,
slik som like utenfor byen der vi kan få bygninger, tårn og kirker i
silhuett mot morgenhimmelen. Klokken er ennå ikke 8 så lyset er godt
og like utenfor byen ligger en interessant middelalderkirke som kan være
et godt motiv. Igjen anbefaler Sandro en telelinse og muligens litt
undereksponering for å få en klar silhuett.
Vel inne i byen, er livet så vidt begynt å ta til for innbyggerne.
Sandro ser at de er i gang med å vanne i parken ved inngangen til byen
og vi benytter sjansen til å fotografere vann og lys. Jeg begynner å
innse at 'Light, colour' faktisk er en viktig del av workshopen og ikke
bare fyllord for å lage en fin tittel. Sandro snakker med damen som
vanner og hun stille villig opp som motiv. Bonden fra før på dagen
viser seg å være heller a-typisk, de fleste stiller villig opp.
Etter en lang sesjon der vi leker med morgenlyset og vannstråler vandrer
vi videre inn i byen. Typisk for italienske småsteder er at mange,
særlig av den eldre garde, drar ut en stol og setter deg ned ute på
gata. De er ikke sene om å slå av en prat enten det er en nabo eller en
vilt fremmed som kommer forbi. Sandro vil at vi skal fotografere
mennesker, men også se etter interessante situasjoner med lys og skygge
i byarkitekturen. Når klokken nærmer seg 10 stopper vi og tar oss en
lett frokost på en av byens barer. Å nærme seg mennesker og komme i
kommunikasjon med dem er et av Sandros budskap. Det er ikke så lett for
en introvert nerd, men det et vi er flere i fellesskap gjør tingene litt
enklere. En av deltagerne, en japansk jente som jobber for Unesco i
Vietnam, er en mester å snakke med folk selv om hun ikke kan et ord
italiensk. Med fingerspråk og gester kan man nå langt. Sandro hjelper
også til og innleder samtaler med folk slik at vi kan fotografere når de
er mer avslappet. Dette er noe vi gjentar i flere av byene vi besøker
de neste dagene. Etterhvert blir det enklere.
Etter lunch og en kort hvil bærer det ut igjen, denne gang til et område
nære en spesiell kirke fra korsfarertiden. Igjen stopper vi på avstand
og når vi kommer nærmere for å få med forskjellige utsnitt og
lysforhold. Uheldigvis for oss så utføres det utbedringsarbeider ved
kirken så det er en utfordring å finne gode vinkler for bilder på
utsiden. Sandro utfordrer oss for å finne utsnitt og detaljer i
landskapet som vi kan bruke. Igjen er det flittig bruk av telelinse.
Vi bruker tid og ettermiddags- og kveldslyset før vi går inn i kirken.
Middagstiden nærmer seg og vi drar tilbake mot Il Poggiolo og middag.
Vi rekker et kjapt stopp i Montalcino (berømt for Brunello di
Montalcino, Italias kanskje beste rødvin) for å se på solnedgangen (våre
franske deltager på kurset må ha med seg en solnedgang).
Etter middag er det instruktørenes lysbildeshow, den første dagen er
det Sandros bilder vi ser.
Vi er ferdig rundt 23.30 og det er definitivt sengetid.
I alt har jeg tatt 763 bilder denne dagen.
2. dag
Denne begynner sent, vi samles ikke før 06.30! Vi setter oss i bilene
igjen og drar sørvestover. Ute i Crete Sensesi (leirelandskapet som er
så typisk for Toscana) stopper vi like ved en gård der driften er i full
gang. Vi fotograferer de bølgende landskapene i morgenlyset og prøver å
få med detaljer fra gårdsdriften, mennesker og farger. Sandro peker og
forklarer, ber oss bruke øynene i alle retninger (et konstant budskap i
denne workshopen) og er hele tiden oppmerksom på hva som skjer rundt
oss. Det er virkelig en ny måte å se ting på for en som er vant til å
jobbe på en litt mer avslappet amatørmessig måte. Vi drar inn til gården og hilser på folkene, tar bilder og løper rundt på åkrene.
Etter en time drar vi videre til byen Sorano, helt sør i Toscana. Dette
området er det fattigste i regionen og folkene her er mindre utsatt for
turister og innflyttere enn ellers i Toscana. Det gjør at de også av
utseende er annerledes, visstnok mer lik de opprinnelige etruskerne som
bodde i området før Romerne erobret det. Området er fullt av etruskiske
spor, både gravplasser og bosteder. Det er liten tid til å være turist
for oss, vi gjentar på mange måter sesjonen fra Montepulciano dagen før.
Fordelen er noen Sandro ønsker vi skal få med oss: gjentagelse. I og
med at vi har gjort det før og gjenkjenner situasjonene ønsker han at vi
skal utnytte dette å være bedre forberedt for hver ny situasjon som kan
dukke opp. Ofte er det slik at du ser en mulighet et sted, for eksempel
i et bybilde, men mangler den essensielle komponenten. Da er de kanskje
nødvendig å stå å vente litt til det dukker opp noe, kanskje en gammel
kone som kommer gående inn fra skyggen og ut i lyset og du får det
bildet du ventet på. Å kunne gjenkjenne disse øyeblikkene eller disse
muligheten er en del av det vi lærer.
Etter en stund drar vi videre til den litt større byen Pitigliano like ved forå fortsette med det samme. Like utenfor byen stanser vi og ser etter muligheter for å lage en introduksjon til stedet. Her er det flere mennesker og dermed flere muligheter til å finne interessante situasjoner å fotografere de i.
Vi spiser lunsj i byen og fortsetter ut mot kysten.
Lys, vann og mennesker gir muligheter så vi stanser ved et av Toscana's
mange 'Bangi' (som betyr bad, i dette tilfelle varme kilder). I dette
tilfelle Bangi San Salvadore som ligger ute i Maremma området på veien
ut mot kysten. Maremmaen er et tidligere malariabefengt sumpområde som
ble drenert og gjort om til et stort flatt jordbruksområde tidlig i det
tyvende århundre. Området er kjent for sine fenomenale ryttere, blant
annet de som rir i Sienas fantastiske hesteveddeløp, Il Palio.
Badet har hvitt sulfuraktig vann som strømmer ut i kulper og fall der
mange mennesker nyter av det behagelig varme vannet. Ingen tid for
nytelse for oss, vi søker å fange øyeblikket, lyset og menneskene. Ved
breddene er det tett vegetasjon, noe som gi mulighet for
skyggevirkninger og et litt mer flatterende lys en den skarpe
ettermiddagssola.
På veien ser igjen Sandro en mulighet ved et stort ensomt tre med en
flokk sauer som finner skygge for heten.
Vi kjører videre til naturparken 'Parco Naturale de Maremma' som strekker seg langs kysten sør for Grosetto.
Vi vandrer inn blant trærne og dikene for å finne motiver i
kveldslyset. Sandro er opptatt av lys og skyggevirkninger spesielt i
motlys. Kvelden stunder på og det nærmer seg middagstid. En og en halv
times kjøring senere er vi tilbake på Il Poggiolo akkurat i tide for
middag kl 21. I alt har vi tilbakelagt 300 km denne dagen.
Igjen er det lysbilder, vi ser på bilder utvalgt av den tidligere
bilderedaktøren i National Geographic, Kent Kobersteen, og bilder tatt
av David Alan Harvey fra Magnum. Begge er instruktører denne uken hos TPW.
I alt har jeg tatt 771 bilder denne dagen.
3.dag
Opp tidlig igjen, vi starter kl 06.00. Igjen er vi tidlig ute i det
Toscanske landskap og finner det beste lyset for det bølgende landskapet
ikke langt fra TPW sitt hovedkvarter. Vi drar tilbake ved 9 tiden for
vår første frokost på Il Poggiolo.
Etter frokost er det ut igjen. Denne gangen drar vi til en forlatt
fabrikk (for murstein). Igjen er det lys/skygge som er det Sandro vil
at vi skal utforske. Som alltid er Sandro der og peker ut bildevinkler,
detaljer og utsnitt som kan gi interessante motiv. Etter en stund
dukker eieren av området opp og lurer på hva vi driver med. Han
forteller at alt snart skal rives, det er ikke lengre trygt å ferdes der
og han ber oss være forsiktig. Det er uansett på tide å dra så vi
vandrer videre.
Neste stopp er Pienza, den kjente renessansebyen sørøst i Toscana. Vi
fotograferer arkitektur, mennesker, lys og skygge. Vi går inn kirker og
mellom bygninger i smale gater.
Dette er første dagen vi gir oss med fotograferingen til lunsj.
Jeg har tatt 393 bilder denne dagen.
Tiden etter lunsj benyttes til redigering og utvelgelse av bilder fra
dag en og to.
Etter middag er de lysbildeshow kl 23 som en særdeles trøtt Håkon
skipper til fordel for sengen.
4. dag
Opp kl 05.30 igjen og ut for å fotografere i soloppgangen like ved et
lite vann. Igjen er det vann, motlys og reflekser Sandro er opptatt av.
Vi utforsker landskapet til solen har kommet høyt nok på himmelen til
at lyset blir litt for skarpt.
Vi haster innom en liten nærliggende by for en rask frokost på en liten
kafé og så videre til Val di Elsa, nord for Siena.
Der besøker vi et glassverk der vi skal fotografere glassblåsing og
produksjon av fint krystall. Igjen ser vi hvordan vi kan utnytte
repetisjon. Her gjør arbeiderne de samme operasjonene igjen og igjen,
noe vi utnytter for å kunne forutse interessante motiv og situasjoner.
Sandro er opptatt av å benytte seg av bevegelse og uskarphet for å lage
dynamikk i bildene. Dette har vi sett på også i forbindelse med bildene
på badet og andre steder. I et hele tatt så er det befriende å være
fritatt for å måtte ha alt sylskarpt hele tiden. Det gir helt andre
muligheter for kreativitet. Vi jobber i flere timer inne på
glassverket, overraskende nok er dette den sesjonen jeg synes er mest
givende på hele workshopen. Det har kanskje med at den kommer sent og
at dermed gir oss muligheter til å bruke mye av det vi har lært og at vi
er friere nå til å benytte kreativitet i bildene våre. Gøy var det
ihvertfall.
Etter denne sesjonen er det slutt med all fotografering på workshopen.
Denne dagen har jeg tatt 687 bilder.
Etter lunsj er det nok engang editering og utvelgelse.
Sandro har så sesjoner med hver enkelt for å gå igjennom de bildene som
vi har valgt ut. Vi gjennomgår ca 12-15 førstevalg samt eventuelle
andrevalg (opptil ca 10) fra dag en og to. Sandro gir klare
tilbakemeldinger på hva som er bra og dårlig. Han gå igjennom hva om noe
kan gjøres med bildene teknisk (kontrast, farger, komposisjon også videre).
Etter middag på kvelden er det lysbilder igjen, denne gangen er det
bildene til franskmannen Philippe Pache.
5. dag
Denne dagen er fullt ut gitt til editering, utvelgelse og gjennomgang
med Sandro. For første gang kan vi faktisk sove til kl 8!
Ved 15. tiden gir vi oss da får Sandro alle våre utvalgte bilder som han
og assistenten Sofie skal sette sammen et utvalg fra til kveldens lysbilder.
På kvelden er det avslutningsfest med grilling og vin.
Etter middag er det avsluttende lysbildevisning. Sandro viser 90 av
våre bilder samlet siden vi jobbet sammen hele uken. De andre
workshopene er mer oppgave- eller prosjektorientert der hver deltager
har sin egen 'ting' så for disse blir bildene vist hver for seg.
6. dag
Vi har en avsluttende sesjon etter frokost der vi snakker mer løst og
fast om hva vi har gjort og hva vi synes om bildene fra de andre
workshopene kvelden før. Workshopene er ferdig til lunsj.
Konklusjon:
Dette har vært en utrolig givende uke for meg. Sandro Santioli var en
dyktig og inspirerende instruktør som imponerte med stamina og
tålmodighet i tillegg til sin åpenbare faglig dyktighet.
Det jeg kanskje har lært mest av er måten å jobbe på. Det å kunne se
motivene, å kunne tenke tanken før motivet er der. Det er selvsagt mye
mer å lære, det må gjøres mange ganger før ting sitter, men jeg tror det
har tilført meg utrolig mye som fotograf på veldig kort tid.
Denne workshopen kan trygt anbefales.
Praktiske opplysninger:
Toscana Photograpic Workshop: http://www.tpw.it/
Her finner du opplysninger om alt det praktiske, hvilke workshoper som
er tilgjengelig etc.
Min workshop:
http://www.tpw.it/teachers2004/santioli-landscape_set.htm
Pris: 950 for workshop
260 for mat (fra middag søndag til frokost lørdag)
300 - 750 for overnatting
Reise: kr 2800 t/r Roma med SAS
kr 1900 leiebil en uke med FirstChoice (www.firstchoice.no)
88 en ekstra overnatting fordi det er vanskelig å få fly lørdag
ettermiddag til Oslo
Hva jeg hadde med meg:
Kamera:
Nikon D200
Objektiver:
Sigma 70-200mm f2.8 HSM EX
Sigma 2x telekonverter
Sigma 12-24mm f4.5-5.6 HSM EX
Sigma 18-50mm f2.8
Nikon 85mm f1.4 AF-D
Nikon 50mm f1.4 AF-D
Nikon 35mm f1.4 MF AIS
Nikon 35-70mm f2.8 AF-D
Tamron 28-75mm f2.8
Filter:
Hoya Polariseringsfilter 67mm og 77mm
Stativ:
Manfrotto 055 m/hode 486RC2
Manfrotto monopod
Fjernutløser (Nikon MC-36)
Minnekort:
Transcend 8Gb 120x CF
TwinMos 4Gb 70x CF
Lagring:
XDrive2 60Gb
Bærbar PC (100Gb disk)
Western Digital Media Center 320Gb
Sekk:
Loewepro Natur trekker AW II
Loewepro Micro trekker 200
Renseutstyr:
Microfiberkluter
Visible Dust Sensor Brush
Anbefalinger (for Sandros workshop):
Klær etc:
Klær blir viktigere enn man tror. Her bommet jeg litt, jeg burde vite
bedre, men sov nok litt når jeg pakket.
I Toscana i juli er det svært varmt og man kan bli stående lenge i solen.
Ha med nok t-skjorter (eller tilsvarende plagg). Jeg anbefaler lette og
lyse (hvite), minst 2 stk pr dag.
Bukser, jeg hadde bare shorts og jeans. Det var litt bom, ta heller med
lette lyse langbukser (eventuelt sånne som kan gjøres om til shorts).
Grunnen til dette er at det blir mye vandring ute i terrenget og det er
lett å skrape seg opp. Det er som sagt svært varmt, så jeans blir for mye.
Sko, her bommet jeg nok en gang ved bare å ta med sandaler. Riktignok
gode, solide sandaler, men ute i terrenget trengs mer solid skotøy. Et
par solide inngåtte joggesko burde passe perfekt. Fjellskoene hjemmefra
tror jeg blir for varmt.
Ta med skikkelig solkrem og gjerne et hodeplagg for å beskytte seg mot
solen.
Myggkrem/melk/spray er bra å ha. Likeså eurax eller lignende mot
kløende insektsbitt. Man er mye ute, så noe blir man antagelig bitt av.
Fotoutstyr:
Ta med det utstyret du er mest komfortabelt med. På en slik workshop er
ikke tiden for å gjøre deg kjent med et splitter nytt kamera, objektiv
eller bilderedigeringsprogram.
For 3 år siden var det kun analogt utstyr hos TPW, nå er nesten alle
over på digitalt. De stiller med digital lab, men jeg anbefaler på det
sterkeste å ha eget utstyr. Det betyr bærbar PC, kortleser og helst en
ekstern disk for backup. En av deltagerne hadde en Dell Inspiron 9400
bærbar. Det er den beste skjermen jeg har sett for bildebehandling
noensinne. Det var masse Apple bærbare og stasjonære der, men ingen av
de var i nærheten. Det hjelper selvsagt å ha en kalibrert skjerm.
Husk overgang for strømkabel for alt elektrisk utstyr, det er ikke dumt
å ha en skjøteledning med flere uttak.
Du bør ha et digitalt speilreflekskamera (eller en rangefinder, men da
er du utenfor mitt kompetanseområde). Det er slett ikke nødvendig med
det fineste eller nyeste. Et Canon 350D eller en Nikon D50 holder helt
fint (selvfølgelig alle tilsvarende eller bedre fra andre produsenter
også).
For linser så anbefaler jeg som minimum et som dekker vidvinkel (kit
objektivene dekker som regel dette området), et normal til kort tele
(for portretter etc dvs ca 30 - 100mm), samt et teleobjektiv (minst 200mm).
Polariseringsfilter for alle objektiver.
Nok minnekort. Jeg fylt nesten mitt 8Gb kort hver dag de to første dagene.
Ha med reservekort. Det er ikke trivielt eller billig å få tak i store
gode kort ute på landsbygda i Italia. Og til de som fnyser av Transcend
og TwinMos kortene mine, så gjett hva de hadde de to som måtte låne
reservekortet mitt når deres røyk?
Stativ må du ha. Mitt er altfor tungt og hodet er ikke bra nok.
Det skal bæres med deg langt ut i terrenget så vekt betyr en del.
Problemet med stativer er at de gode er så utrolig dyre. En av
deltagerne hadde et Manfrotto karbonstativ med et Archtech hode i
aluminium og hurtigplater fra Really Right Stuff. Det var en drøm og
veide nesten ingenting. Men så var det prisen da...
Du må ha med noe å bære utstyret i, har du med stativ og noen linser er
antagelig en god ryggsekk det beste. Jeg liker ikke måten Loewepro har
løst opphenget for stativ på den sekken jeg har, men ellers er den
utmerket. Det viktigste er å ha en sekk som du er sikker på at du kan
bære i timesvis uten å få vondt i ryggen. Med andre ord, ikke ny sekk
til turen!
Renseutstyr er viktig. Skifter du objektiv så får du støv inn, nesten
garantert. Det er en tørr årstid og det blir mye støv.
Jeg brukte microfiberkluter på linsene og det funket fint. Sensor brush
fra Visible Dust er ikke et produkt jeg anbefaler. Det får strålende
omtale rundt omkring på nettet, men i min erfaring så fungerer det rett
og slett ikke bra nok. Jeg har i ettertid innkjøpt Sensor Swab og
Eclipse, noe som fungerer utmerket.
Kompetanse
Dette er et vanskelig punkt. Men her er ihvertfall min anbefaling, det
er ikke noe absolutt her så ta det med en klype salt:
- Du bør kunne de vanligste innstillingene på kameraet ditt:
- Manuell eksponering
- Vite hva blenderåpning er og hvordan den brukes (i bilder)
- Vite hva lukkertid er og hvordan den brukes (i bilder)
- Vite hva lyssensitivitet (ISO) er og hvordan den stilles inn
- Vite hva hvitbalanse er og kunne stille den inn (og etterbehandle)
- Vite hva spotlysmåling er
- Vite hva senterveietlysmåling er
- Vite hva matriselysmåling er
- Kunne å bruke blenderprioritetinnstilling
- Kunne å bruke lukkerprioritetsinnstilling
- Kunne å bruke over- og undereksponering
- Kunne å bruke manuell fokusering
- Kunne eventuell bruk av fokuseringpunkter
- Du bør være komfortabel med å bruke stativ
- Du må være i rimelig (normal) fysisk form, tåle å gå i terreng i sola
- Du bør ha innarbeidet en god og rask arbeidsflyt for digital
etterbehandling av bildene dine
- Du bør ha en backuprutine
Hvis du ikke er en proff som treffer på eksponering og alt annet for
hvert eneste bilde, så anbefaler jeg å bruke RAW.
Toscana Photographic Workshop (TPW) med tittel:
Light, colour and landscape. Workshopen be ledet av Sandro Santioli, en
anerkjent italiensk landskapsfotograf.
TPWs beskrivelse av workshopen finner du her:
http://www.tpw.it/teachers2004/santioli-landscape_set.htm
Dette er et forsøk på å avgi en slags rapport for andre som måtte ha
interesse av å delta på denne eller lignende workshoper.
For å si noe om meg selv så er jeg en amatørfotograf av beskjedent
talent, men med interesse for fotografi i mange år. Jeg er en 45 år
gammel mann med familie og barn. Typisk nok for menn i førtiåra så
har jeg vel mer utstyr enn talent :)
Et utvalg av de bildene jeg tok på workshopen ligger på flickr her:
http://www.flickr.com/photos/ergates/sets/72157594242376435/
Min grunn for å delta på denne workshopen var flere, men viktigst for
meg var nok behovet for å lære mer om komposisjon, kreativitet og
bildesyn. Det er ingen minus i min bok at denne workshopen foregikk i
Toscana, mitt favorittområde på jorden og et landskap jeg har besøkt
mange ganger.
Jeg ankom San Quirico DOrcia ved 16 tiden på lørdag 22. Juli og ble
installert i en leilighet i komplekset Il Poggiolo. Il Poggiolo er en gammel gård som er omgjort til ferieleiligheter, noe som ofte kalles 'agriturisom' i Italia. TPW leier Il Poggiolo for det tidsrommet når de kjører workshoper. Leiligheten delte jeg med to andre deltagere, en fra Barcelona og en fra Brasil. Det er muligheter for egen leilighet for de som vil ha det.
Etter ankomst og en dusj (Toscana i juli er varmt) er det velkomst med
lett mat og drikke ute.
Ganske fort merker en at dette er et svært kosmopolitisk miljø,
deltagerne er fra alle tenkelige land, fra Japan, Russland og Singapore,
mange europeiske land og USA, Canada og land i Sør-Amerika.
Det vitner jo straks om et ganske høyt nivå når mennesker er villig til
å reise så store distanser for å delta!
TPW arrangerer flere parallelle workshoper med forskjellige temaer i den
perioden jeg er der og i alt er det rundt 40 deltagere. Instruktørene
er fra Italia, USA, Frankrike og Belgia denne uken. En av de kom
direkte fra oppdrag for Cosmos i Libanon (dette var under krigen i sommer).
For hver workshop er det også en assistent som hjelper til med det
praktiske (oversetting etc) og som følger oss på turene våre. De er som
regel profesjonelle fotografer eller fotografistudenter som jobber
gratis mot kost og losji. For de er det en mulighet til å utvide
nettverket sitt.
Etter en kort introduksjon fra TPW ledelsen blir vi delt inn pr workshop
og har vår første sesjon med Sandro, vår 'Maestro'. Det ble tidlig
klart at min største bekymring før jeg dro, nemlig at min tekniske
kunnskap ikke skulle strekke til viste seg ikke å være et stort problem.
Av de 7 deltagerne var det kun en eller to deltagere i tillegg til meg
som hadde noe særlig fotografibakgrunn. For å si det med en gang, å
delta på en slik workshop uten å vite hva lukkertid og blenderåpning er,
da stiller du med et betydelig handikap. Sandro er heldigvis en
særdeles tålmodig person så kursdeltagernes varierte bakgrunn oppleves
heldigvis ikke som et stort problem. Vi er tildelt franske Sofie som
assistent, imidlertid er hun forhindret fra å komme til første dag så vi
har med mørkeromsassistenten Claudia søndag og mandag.
Vi blir enig om å møtes neste morgen kl 05.30 for en sesjon
fotografering i morgenlyset.
1. dag.
Opp tidlig etter en varm natt og avgang med bil ut i det toskanske
landskap. Etter noen får minutters kjøring er det stopp når Sandro
finner et område han synes ser interessant ut. Her kommer min første
overraskelse. Jeg er ikke helt forberedt på at vi skal ut å
fotografere med telelinser! Riktignok hadde jeg med meg min lengste
linse, men den ligger igjen på rommet. I morgendisen og det første
lyset ønsker Sandro at vi skal komprimere landskapet med liten
blenderåpning (f11 eller mindre) og lang tele (300mm eller mer).
Så litt slukøret kryper jeg rundt i landskapet med mine linser og får
vel ikke helt den starten jeg hadde tenkt. Sandro snakker om hvordan
man utnytter det fine lyset om morgenen og viser oss interessante
utsnitt og vinkler.
Etter en stund dukker det opp en heller illsint bonde som ikke setter
pris på en gjeng med fotografer på jordet hans. Sandro får roet han
litt ned, men beskjeden er klar, her får vi ikke være.
Vi drar videre mot den kjente vinbyen Montepulciano. Før vi kommer inn
i byen stopper igjen Sandro og vi har en sesjon om det å fortelle en
historie. En del av en historie kan være å ta bilder på vei til målet,
slik som like utenfor byen der vi kan få bygninger, tårn og kirker i
silhuett mot morgenhimmelen. Klokken er ennå ikke 8 så lyset er godt
og like utenfor byen ligger en interessant middelalderkirke som kan være
et godt motiv. Igjen anbefaler Sandro en telelinse og muligens litt
undereksponering for å få en klar silhuett.
Vel inne i byen, er livet så vidt begynt å ta til for innbyggerne.
Sandro ser at de er i gang med å vanne i parken ved inngangen til byen
og vi benytter sjansen til å fotografere vann og lys. Jeg begynner å
innse at 'Light, colour' faktisk er en viktig del av workshopen og ikke
bare fyllord for å lage en fin tittel. Sandro snakker med damen som
vanner og hun stille villig opp som motiv. Bonden fra før på dagen
viser seg å være heller a-typisk, de fleste stiller villig opp.
Etter en lang sesjon der vi leker med morgenlyset og vannstråler vandrer
vi videre inn i byen. Typisk for italienske småsteder er at mange,
særlig av den eldre garde, drar ut en stol og setter deg ned ute på
gata. De er ikke sene om å slå av en prat enten det er en nabo eller en
vilt fremmed som kommer forbi. Sandro vil at vi skal fotografere
mennesker, men også se etter interessante situasjoner med lys og skygge
i byarkitekturen. Når klokken nærmer seg 10 stopper vi og tar oss en
lett frokost på en av byens barer. Å nærme seg mennesker og komme i
kommunikasjon med dem er et av Sandros budskap. Det er ikke så lett for
en introvert nerd, men det et vi er flere i fellesskap gjør tingene litt
enklere. En av deltagerne, en japansk jente som jobber for Unesco i
Vietnam, er en mester å snakke med folk selv om hun ikke kan et ord
italiensk. Med fingerspråk og gester kan man nå langt. Sandro hjelper
også til og innleder samtaler med folk slik at vi kan fotografere når de
er mer avslappet. Dette er noe vi gjentar i flere av byene vi besøker
de neste dagene. Etterhvert blir det enklere.
Etter lunch og en kort hvil bærer det ut igjen, denne gang til et område
nære en spesiell kirke fra korsfarertiden. Igjen stopper vi på avstand
og når vi kommer nærmere for å få med forskjellige utsnitt og
lysforhold. Uheldigvis for oss så utføres det utbedringsarbeider ved
kirken så det er en utfordring å finne gode vinkler for bilder på
utsiden. Sandro utfordrer oss for å finne utsnitt og detaljer i
landskapet som vi kan bruke. Igjen er det flittig bruk av telelinse.
Vi bruker tid og ettermiddags- og kveldslyset før vi går inn i kirken.
Middagstiden nærmer seg og vi drar tilbake mot Il Poggiolo og middag.
Vi rekker et kjapt stopp i Montalcino (berømt for Brunello di
Montalcino, Italias kanskje beste rødvin) for å se på solnedgangen (våre
franske deltager på kurset må ha med seg en solnedgang).
Etter middag er det instruktørenes lysbildeshow, den første dagen er
det Sandros bilder vi ser.
Vi er ferdig rundt 23.30 og det er definitivt sengetid.
I alt har jeg tatt 763 bilder denne dagen.
2. dag
Denne begynner sent, vi samles ikke før 06.30! Vi setter oss i bilene
igjen og drar sørvestover. Ute i Crete Sensesi (leirelandskapet som er
så typisk for Toscana) stopper vi like ved en gård der driften er i full
gang. Vi fotograferer de bølgende landskapene i morgenlyset og prøver å
få med detaljer fra gårdsdriften, mennesker og farger. Sandro peker og
forklarer, ber oss bruke øynene i alle retninger (et konstant budskap i
denne workshopen) og er hele tiden oppmerksom på hva som skjer rundt
oss. Det er virkelig en ny måte å se ting på for en som er vant til å
jobbe på en litt mer avslappet amatørmessig måte. Vi drar inn til gården og hilser på folkene, tar bilder og løper rundt på åkrene.
Etter en time drar vi videre til byen Sorano, helt sør i Toscana. Dette
området er det fattigste i regionen og folkene her er mindre utsatt for
turister og innflyttere enn ellers i Toscana. Det gjør at de også av
utseende er annerledes, visstnok mer lik de opprinnelige etruskerne som
bodde i området før Romerne erobret det. Området er fullt av etruskiske
spor, både gravplasser og bosteder. Det er liten tid til å være turist
for oss, vi gjentar på mange måter sesjonen fra Montepulciano dagen før.
Fordelen er noen Sandro ønsker vi skal få med oss: gjentagelse. I og
med at vi har gjort det før og gjenkjenner situasjonene ønsker han at vi
skal utnytte dette å være bedre forberedt for hver ny situasjon som kan
dukke opp. Ofte er det slik at du ser en mulighet et sted, for eksempel
i et bybilde, men mangler den essensielle komponenten. Da er de kanskje
nødvendig å stå å vente litt til det dukker opp noe, kanskje en gammel
kone som kommer gående inn fra skyggen og ut i lyset og du får det
bildet du ventet på. Å kunne gjenkjenne disse øyeblikkene eller disse
muligheten er en del av det vi lærer.
Etter en stund drar vi videre til den litt større byen Pitigliano like ved forå fortsette med det samme. Like utenfor byen stanser vi og ser etter muligheter for å lage en introduksjon til stedet. Her er det flere mennesker og dermed flere muligheter til å finne interessante situasjoner å fotografere de i.
Vi spiser lunsj i byen og fortsetter ut mot kysten.
Lys, vann og mennesker gir muligheter så vi stanser ved et av Toscana's
mange 'Bangi' (som betyr bad, i dette tilfelle varme kilder). I dette
tilfelle Bangi San Salvadore som ligger ute i Maremma området på veien
ut mot kysten. Maremmaen er et tidligere malariabefengt sumpområde som
ble drenert og gjort om til et stort flatt jordbruksområde tidlig i det
tyvende århundre. Området er kjent for sine fenomenale ryttere, blant
annet de som rir i Sienas fantastiske hesteveddeløp, Il Palio.
Badet har hvitt sulfuraktig vann som strømmer ut i kulper og fall der
mange mennesker nyter av det behagelig varme vannet. Ingen tid for
nytelse for oss, vi søker å fange øyeblikket, lyset og menneskene. Ved
breddene er det tett vegetasjon, noe som gi mulighet for
skyggevirkninger og et litt mer flatterende lys en den skarpe
ettermiddagssola.
På veien ser igjen Sandro en mulighet ved et stort ensomt tre med en
flokk sauer som finner skygge for heten.
Vi kjører videre til naturparken 'Parco Naturale de Maremma' som strekker seg langs kysten sør for Grosetto.
Vi vandrer inn blant trærne og dikene for å finne motiver i
kveldslyset. Sandro er opptatt av lys og skyggevirkninger spesielt i
motlys. Kvelden stunder på og det nærmer seg middagstid. En og en halv
times kjøring senere er vi tilbake på Il Poggiolo akkurat i tide for
middag kl 21. I alt har vi tilbakelagt 300 km denne dagen.
Igjen er det lysbilder, vi ser på bilder utvalgt av den tidligere
bilderedaktøren i National Geographic, Kent Kobersteen, og bilder tatt
av David Alan Harvey fra Magnum. Begge er instruktører denne uken hos TPW.
I alt har jeg tatt 771 bilder denne dagen.
3.dag
Opp tidlig igjen, vi starter kl 06.00. Igjen er vi tidlig ute i det
Toscanske landskap og finner det beste lyset for det bølgende landskapet
ikke langt fra TPW sitt hovedkvarter. Vi drar tilbake ved 9 tiden for
vår første frokost på Il Poggiolo.
Etter frokost er det ut igjen. Denne gangen drar vi til en forlatt
fabrikk (for murstein). Igjen er det lys/skygge som er det Sandro vil
at vi skal utforske. Som alltid er Sandro der og peker ut bildevinkler,
detaljer og utsnitt som kan gi interessante motiv. Etter en stund
dukker eieren av området opp og lurer på hva vi driver med. Han
forteller at alt snart skal rives, det er ikke lengre trygt å ferdes der
og han ber oss være forsiktig. Det er uansett på tide å dra så vi
vandrer videre.
Neste stopp er Pienza, den kjente renessansebyen sørøst i Toscana. Vi
fotograferer arkitektur, mennesker, lys og skygge. Vi går inn kirker og
mellom bygninger i smale gater.
Dette er første dagen vi gir oss med fotograferingen til lunsj.
Jeg har tatt 393 bilder denne dagen.
Tiden etter lunsj benyttes til redigering og utvelgelse av bilder fra
dag en og to.
Etter middag er de lysbildeshow kl 23 som en særdeles trøtt Håkon
skipper til fordel for sengen.
4. dag
Opp kl 05.30 igjen og ut for å fotografere i soloppgangen like ved et
lite vann. Igjen er det vann, motlys og reflekser Sandro er opptatt av.
Vi utforsker landskapet til solen har kommet høyt nok på himmelen til
at lyset blir litt for skarpt.
Vi haster innom en liten nærliggende by for en rask frokost på en liten
kafé og så videre til Val di Elsa, nord for Siena.
Der besøker vi et glassverk der vi skal fotografere glassblåsing og
produksjon av fint krystall. Igjen ser vi hvordan vi kan utnytte
repetisjon. Her gjør arbeiderne de samme operasjonene igjen og igjen,
noe vi utnytter for å kunne forutse interessante motiv og situasjoner.
Sandro er opptatt av å benytte seg av bevegelse og uskarphet for å lage
dynamikk i bildene. Dette har vi sett på også i forbindelse med bildene
på badet og andre steder. I et hele tatt så er det befriende å være
fritatt for å måtte ha alt sylskarpt hele tiden. Det gir helt andre
muligheter for kreativitet. Vi jobber i flere timer inne på
glassverket, overraskende nok er dette den sesjonen jeg synes er mest
givende på hele workshopen. Det har kanskje med at den kommer sent og
at dermed gir oss muligheter til å bruke mye av det vi har lært og at vi
er friere nå til å benytte kreativitet i bildene våre. Gøy var det
ihvertfall.
Etter denne sesjonen er det slutt med all fotografering på workshopen.
Denne dagen har jeg tatt 687 bilder.
Etter lunsj er det nok engang editering og utvelgelse.
Sandro har så sesjoner med hver enkelt for å gå igjennom de bildene som
vi har valgt ut. Vi gjennomgår ca 12-15 førstevalg samt eventuelle
andrevalg (opptil ca 10) fra dag en og to. Sandro gir klare
tilbakemeldinger på hva som er bra og dårlig. Han gå igjennom hva om noe
kan gjøres med bildene teknisk (kontrast, farger, komposisjon også videre).
Etter middag på kvelden er det lysbilder igjen, denne gangen er det
bildene til franskmannen Philippe Pache.
5. dag
Denne dagen er fullt ut gitt til editering, utvelgelse og gjennomgang
med Sandro. For første gang kan vi faktisk sove til kl 8!
Ved 15. tiden gir vi oss da får Sandro alle våre utvalgte bilder som han
og assistenten Sofie skal sette sammen et utvalg fra til kveldens lysbilder.
På kvelden er det avslutningsfest med grilling og vin.
Etter middag er det avsluttende lysbildevisning. Sandro viser 90 av
våre bilder samlet siden vi jobbet sammen hele uken. De andre
workshopene er mer oppgave- eller prosjektorientert der hver deltager
har sin egen 'ting' så for disse blir bildene vist hver for seg.
6. dag
Vi har en avsluttende sesjon etter frokost der vi snakker mer løst og
fast om hva vi har gjort og hva vi synes om bildene fra de andre
workshopene kvelden før. Workshopene er ferdig til lunsj.
Konklusjon:
Dette har vært en utrolig givende uke for meg. Sandro Santioli var en
dyktig og inspirerende instruktør som imponerte med stamina og
tålmodighet i tillegg til sin åpenbare faglig dyktighet.
Det jeg kanskje har lært mest av er måten å jobbe på. Det å kunne se
motivene, å kunne tenke tanken før motivet er der. Det er selvsagt mye
mer å lære, det må gjøres mange ganger før ting sitter, men jeg tror det
har tilført meg utrolig mye som fotograf på veldig kort tid.
Denne workshopen kan trygt anbefales.
Praktiske opplysninger:
Toscana Photograpic Workshop: http://www.tpw.it/
Her finner du opplysninger om alt det praktiske, hvilke workshoper som
er tilgjengelig etc.
Min workshop:
http://www.tpw.it/teachers2004/santioli-landscape_set.htm
Pris: 950 for workshop
260 for mat (fra middag søndag til frokost lørdag)
300 - 750 for overnatting
Reise: kr 2800 t/r Roma med SAS
kr 1900 leiebil en uke med FirstChoice (www.firstchoice.no)
88 en ekstra overnatting fordi det er vanskelig å få fly lørdag
ettermiddag til Oslo
Hva jeg hadde med meg:
Kamera:
Nikon D200
Objektiver:
Sigma 70-200mm f2.8 HSM EX
Sigma 2x telekonverter
Sigma 12-24mm f4.5-5.6 HSM EX
Sigma 18-50mm f2.8
Nikon 85mm f1.4 AF-D
Nikon 50mm f1.4 AF-D
Nikon 35mm f1.4 MF AIS
Nikon 35-70mm f2.8 AF-D
Tamron 28-75mm f2.8
Filter:
Hoya Polariseringsfilter 67mm og 77mm
Stativ:
Manfrotto 055 m/hode 486RC2
Manfrotto monopod
Fjernutløser (Nikon MC-36)
Minnekort:
Transcend 8Gb 120x CF
TwinMos 4Gb 70x CF
Lagring:
XDrive2 60Gb
Bærbar PC (100Gb disk)
Western Digital Media Center 320Gb
Sekk:
Loewepro Natur trekker AW II
Loewepro Micro trekker 200
Renseutstyr:
Microfiberkluter
Visible Dust Sensor Brush
Anbefalinger (for Sandros workshop):
Klær etc:
Klær blir viktigere enn man tror. Her bommet jeg litt, jeg burde vite
bedre, men sov nok litt når jeg pakket.
I Toscana i juli er det svært varmt og man kan bli stående lenge i solen.
Ha med nok t-skjorter (eller tilsvarende plagg). Jeg anbefaler lette og
lyse (hvite), minst 2 stk pr dag.
Bukser, jeg hadde bare shorts og jeans. Det var litt bom, ta heller med
lette lyse langbukser (eventuelt sånne som kan gjøres om til shorts).
Grunnen til dette er at det blir mye vandring ute i terrenget og det er
lett å skrape seg opp. Det er som sagt svært varmt, så jeans blir for mye.
Sko, her bommet jeg nok en gang ved bare å ta med sandaler. Riktignok
gode, solide sandaler, men ute i terrenget trengs mer solid skotøy. Et
par solide inngåtte joggesko burde passe perfekt. Fjellskoene hjemmefra
tror jeg blir for varmt.
Ta med skikkelig solkrem og gjerne et hodeplagg for å beskytte seg mot
solen.
Myggkrem/melk/spray er bra å ha. Likeså eurax eller lignende mot
kløende insektsbitt. Man er mye ute, så noe blir man antagelig bitt av.
Fotoutstyr:
Ta med det utstyret du er mest komfortabelt med. På en slik workshop er
ikke tiden for å gjøre deg kjent med et splitter nytt kamera, objektiv
eller bilderedigeringsprogram.
For 3 år siden var det kun analogt utstyr hos TPW, nå er nesten alle
over på digitalt. De stiller med digital lab, men jeg anbefaler på det
sterkeste å ha eget utstyr. Det betyr bærbar PC, kortleser og helst en
ekstern disk for backup. En av deltagerne hadde en Dell Inspiron 9400
bærbar. Det er den beste skjermen jeg har sett for bildebehandling
noensinne. Det var masse Apple bærbare og stasjonære der, men ingen av
de var i nærheten. Det hjelper selvsagt å ha en kalibrert skjerm.
Husk overgang for strømkabel for alt elektrisk utstyr, det er ikke dumt
å ha en skjøteledning med flere uttak.
Du bør ha et digitalt speilreflekskamera (eller en rangefinder, men da
er du utenfor mitt kompetanseområde). Det er slett ikke nødvendig med
det fineste eller nyeste. Et Canon 350D eller en Nikon D50 holder helt
fint (selvfølgelig alle tilsvarende eller bedre fra andre produsenter
også).
For linser så anbefaler jeg som minimum et som dekker vidvinkel (kit
objektivene dekker som regel dette området), et normal til kort tele
(for portretter etc dvs ca 30 - 100mm), samt et teleobjektiv (minst 200mm).
Polariseringsfilter for alle objektiver.
Nok minnekort. Jeg fylt nesten mitt 8Gb kort hver dag de to første dagene.
Ha med reservekort. Det er ikke trivielt eller billig å få tak i store
gode kort ute på landsbygda i Italia. Og til de som fnyser av Transcend
og TwinMos kortene mine, så gjett hva de hadde de to som måtte låne
reservekortet mitt når deres røyk?
Stativ må du ha. Mitt er altfor tungt og hodet er ikke bra nok.
Det skal bæres med deg langt ut i terrenget så vekt betyr en del.
Problemet med stativer er at de gode er så utrolig dyre. En av
deltagerne hadde et Manfrotto karbonstativ med et Archtech hode i
aluminium og hurtigplater fra Really Right Stuff. Det var en drøm og
veide nesten ingenting. Men så var det prisen da...
Du må ha med noe å bære utstyret i, har du med stativ og noen linser er
antagelig en god ryggsekk det beste. Jeg liker ikke måten Loewepro har
løst opphenget for stativ på den sekken jeg har, men ellers er den
utmerket. Det viktigste er å ha en sekk som du er sikker på at du kan
bære i timesvis uten å få vondt i ryggen. Med andre ord, ikke ny sekk
til turen!
Renseutstyr er viktig. Skifter du objektiv så får du støv inn, nesten
garantert. Det er en tørr årstid og det blir mye støv.
Jeg brukte microfiberkluter på linsene og det funket fint. Sensor brush
fra Visible Dust er ikke et produkt jeg anbefaler. Det får strålende
omtale rundt omkring på nettet, men i min erfaring så fungerer det rett
og slett ikke bra nok. Jeg har i ettertid innkjøpt Sensor Swab og
Eclipse, noe som fungerer utmerket.
Kompetanse
Dette er et vanskelig punkt. Men her er ihvertfall min anbefaling, det
er ikke noe absolutt her så ta det med en klype salt:
- Du bør kunne de vanligste innstillingene på kameraet ditt:
- Manuell eksponering
- Vite hva blenderåpning er og hvordan den brukes (i bilder)
- Vite hva lukkertid er og hvordan den brukes (i bilder)
- Vite hva lyssensitivitet (ISO) er og hvordan den stilles inn
- Vite hva hvitbalanse er og kunne stille den inn (og etterbehandle)
- Vite hva spotlysmåling er
- Vite hva senterveietlysmåling er
- Vite hva matriselysmåling er
- Kunne å bruke blenderprioritetinnstilling
- Kunne å bruke lukkerprioritetsinnstilling
- Kunne å bruke over- og undereksponering
- Kunne å bruke manuell fokusering
- Kunne eventuell bruk av fokuseringpunkter
- Du bør være komfortabel med å bruke stativ
- Du må være i rimelig (normal) fysisk form, tåle å gå i terreng i sola
- Du bør ha innarbeidet en god og rask arbeidsflyt for digital
etterbehandling av bildene dine
- Du bør ha en backuprutine
Hvis du ikke er en proff som treffer på eksponering og alt annet for
hvert eneste bilde, så anbefaler jeg å bruke RAW.
Morgen
Håkon T Sønderland
kl 06.18
Menn
Håkon T Sønderland
I montepulciano