Utlysingen er rettet mot fotografer som arbeider med nyskapende uttrykk eller innenfor den klassiske dokumentartradisjonen. Prosjektene bør være både samfunnsrelevante og ha fotografisk særpreg.
Det er opp til den enkelte fotograf å velge et tema, som behandles dyptgripende og gjennomarbeidet. Tanken bak prosjektet bør tre tydelig frem. Det vektlegges at ideer og bilder er uavhengige og selvstendige. Dokumentarfotografiene skal tale for seg, fortelle historier, fremfor å være illustrasjoner til tekst.
Fritt Ord søker å stimulere både unge, uetablerte og erfarne fotografer, som kan søke om prosjektstøtte fra kr 50 000 og opp til kr 500 000. Prosjektenes varighet kan strekke seg fra en måned til to år. Det er av betydning at søkerne har et sluttprodukt for øye. Mindre prosjekter bør fortrinnsvis munne ut i en liten utstilling og/eller bildeserier trykt i et tidsskrift, magasin eller i dagspressen. Digitale nettutstillinger kan være en alternativ distribusjonsform. Større prosjekter bør ha til formål å resultere i en bok eller en utstilling av et visst format eller begge deler som et sluttresultat. Søknadsfrist er 15. mars 2007.
Søknadene vil bli vurdert av en uavhengig jury, som består av:
Rune Eraker, dokumentarfotograf (juryleder)
Hanne Holm-Johnsen, konservator, Preus museum
Eva Klerck Gange, kurator, Nasjonalmuseet
Tom Martinsen, reportasjefotograf
Per Anders Rosenkvist, fotograf og høgskolelektor i fotojournalistikk, Høgskolen i Oslo
Fritt Ord har som ambisjon å synliggjøre de utvalgte prosjektene gjennom en felles utstilling og bokutgivelse. Det vil også bli arrangert en seminarrekke som setter dokumentarfotografiet på agendaen.
Kontakt:
Rune Eraker, mobil: 41 78 35 35 (etter kl. 13.00)
Hanne Holm-Johnsen, tlf. 33 03 16 30
Eva Klerck Gange, mobil: 91 81 10 46
Per Anders Rosenkvist, mobil: 95 11 23 56
Bente Roalsvig, prosjektleder, Institusjonen Fritt Ord, tlf. 23 01 46 43 eller mobil: 91 61 33 40
Leder for Presefotografenes Klubb, Terje Bringedal, uttrykker sin glede til Espen Rasmusen i www.fotojournalisten.com
- Det er fantastisk at Fritt Ord satser så sterkt på dokumentarfotografiet. Nå får vi håpe at det er de ekte dokumentarfotografene som får slippe til med sine prosjekter, sier Bringedal.
- Det er sensasjonelt at dokumentarfotografiet tildeles så mye penger. Så vidt jeg vet er dette unikt i verdenssammenheng, sier PK-lederen og retter samtidig en pekefinger mot det han kaller det etablerte fotografnettverket i Norge.
- Jeg tar det for gitt at den veldig sterke og habile juryen som skal fordele disse midlene, ikke lar seg blende av kjente fotografnavn. At det ikke er de etablerte kjendisfotografene som prioriteres. Det finnes så mange unge og nyetablerte gode fotografer i Norge som holder meget høy standard, men som ikke får vist fram sine bilder så ofte, sier Bringedal, som er stolt over å representere en yrkesgruppe som nå vies så mye oppmerksomhet fra Fritt Ord.
- Det dokumentariske bildet er under press fra mange hold. Manipulering av bilder, arrangering og iscenesettelse svekker troverdigheten til det ekte bildet. Derfor er det bra at fotografer nå gis muligheten til å jobbe med større dokumentarprosjekter, sier han.
- Det finnes et spesielt fotografnettverk i Norge, som har fått en slags kjendisstatus fordi de frekventerer riktige fester og får lov til å opptre hos Skavlan. De er ofte bedre PR-folk enn fagfolk. Jeg blir opprørt når de forsøker seg i vårt fagfelt og utgir seg for å være dokumentarfotografer. På deres utstillinger skinner det igjennom at de jukser i faget. Derfor håper jeg inderlig at det er de ekte oppegående fotografene som nå gis muligheten til å jobbe med sine fotoprosjekter, sier Bringedal.
Mer informasjonen om hva søknadene må inneholde, se: www.fritt-ord.no
Se også: www.fotojournalisten.com
Det er opp til den enkelte fotograf å velge et tema, som behandles dyptgripende og gjennomarbeidet. Tanken bak prosjektet bør tre tydelig frem. Det vektlegges at ideer og bilder er uavhengige og selvstendige. Dokumentarfotografiene skal tale for seg, fortelle historier, fremfor å være illustrasjoner til tekst.
Fritt Ord søker å stimulere både unge, uetablerte og erfarne fotografer, som kan søke om prosjektstøtte fra kr 50 000 og opp til kr 500 000. Prosjektenes varighet kan strekke seg fra en måned til to år. Det er av betydning at søkerne har et sluttprodukt for øye. Mindre prosjekter bør fortrinnsvis munne ut i en liten utstilling og/eller bildeserier trykt i et tidsskrift, magasin eller i dagspressen. Digitale nettutstillinger kan være en alternativ distribusjonsform. Større prosjekter bør ha til formål å resultere i en bok eller en utstilling av et visst format eller begge deler som et sluttresultat. Søknadsfrist er 15. mars 2007.
Søknadene vil bli vurdert av en uavhengig jury, som består av:
Rune Eraker, dokumentarfotograf (juryleder)
Hanne Holm-Johnsen, konservator, Preus museum
Eva Klerck Gange, kurator, Nasjonalmuseet
Tom Martinsen, reportasjefotograf
Per Anders Rosenkvist, fotograf og høgskolelektor i fotojournalistikk, Høgskolen i Oslo
Fritt Ord har som ambisjon å synliggjøre de utvalgte prosjektene gjennom en felles utstilling og bokutgivelse. Det vil også bli arrangert en seminarrekke som setter dokumentarfotografiet på agendaen.
Kontakt:
Rune Eraker, mobil: 41 78 35 35 (etter kl. 13.00)
Hanne Holm-Johnsen, tlf. 33 03 16 30
Eva Klerck Gange, mobil: 91 81 10 46
Per Anders Rosenkvist, mobil: 95 11 23 56
Bente Roalsvig, prosjektleder, Institusjonen Fritt Ord, tlf. 23 01 46 43 eller mobil: 91 61 33 40
Leder for Presefotografenes Klubb, Terje Bringedal, uttrykker sin glede til Espen Rasmusen i www.fotojournalisten.com
- Det er fantastisk at Fritt Ord satser så sterkt på dokumentarfotografiet. Nå får vi håpe at det er de ekte dokumentarfotografene som får slippe til med sine prosjekter, sier Bringedal.
- Det er sensasjonelt at dokumentarfotografiet tildeles så mye penger. Så vidt jeg vet er dette unikt i verdenssammenheng, sier PK-lederen og retter samtidig en pekefinger mot det han kaller det etablerte fotografnettverket i Norge.
- Jeg tar det for gitt at den veldig sterke og habile juryen som skal fordele disse midlene, ikke lar seg blende av kjente fotografnavn. At det ikke er de etablerte kjendisfotografene som prioriteres. Det finnes så mange unge og nyetablerte gode fotografer i Norge som holder meget høy standard, men som ikke får vist fram sine bilder så ofte, sier Bringedal, som er stolt over å representere en yrkesgruppe som nå vies så mye oppmerksomhet fra Fritt Ord.
- Det dokumentariske bildet er under press fra mange hold. Manipulering av bilder, arrangering og iscenesettelse svekker troverdigheten til det ekte bildet. Derfor er det bra at fotografer nå gis muligheten til å jobbe med større dokumentarprosjekter, sier han.
- Det finnes et spesielt fotografnettverk i Norge, som har fått en slags kjendisstatus fordi de frekventerer riktige fester og får lov til å opptre hos Skavlan. De er ofte bedre PR-folk enn fagfolk. Jeg blir opprørt når de forsøker seg i vårt fagfelt og utgir seg for å være dokumentarfotografer. På deres utstillinger skinner det igjennom at de jukser i faget. Derfor håper jeg inderlig at det er de ekte oppegående fotografene som nå gis muligheten til å jobbe med sine fotoprosjekter, sier Bringedal.
Mer informasjonen om hva søknadene må inneholde, se: www.fritt-ord.no
Se også: www.fotojournalisten.com
Robert Meyer