Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Background Pictures For A New World

Fredag 30. mars kl. 19:00 på TAFKAG (The Artspace Formerly Known As Galuzin)

''We're an empire now, and when we act, we create our own reality. And while you're studying that reality - judiciously, as you will - we'll act again, creating other new realities, which you can study too, and that's how things will sort out. We're history's actors...and you, all of you, will be left to just study what we do.'' Karl Rove
Munan Øvrelid har en master fra Kunstakademiet i Trondheim og har studert på Kunstakademiet i Malmø og Madrid. Produksjonen hans er dominert av omtransformasjon av meningsinnhold i eksisterende symboler. Ved sin seriøse tilnærming til effektive virkemidler finner han et estetisk tyngdepunkt i populærkulturen, men tar for seg problemer som strekker seg langt utover billedkunsten, som både meningsproduksjon og i sin estetiske presisjon. Munan Øvrelid har blant annet stilt ut på Galleri Brandstrup, Area 53 i Wien. Mørke nu festivalen i Bodø og deltatt på Loop Video Art Fair i Barcelona. Munan Øvrelid arbeider og bor i Berlin. Background Pictures For A New World er hans første soloutstilling i Oslo.

Background Pictures For A New World er som en reise mot en brennende sol. Munan Øverlids paradoksale arbeider strekker seg mot en total overgivelse eller en elevert sinnstilstand gjennom heftige hypnotiserende billed- og lydmatriale. Appropiert fra kulturindustrien. De voldsomme verkene krever at man oppgir alle forsøk på distansering. At man går hele veien, lar seg blende og til slutt gir seg over. Samtidig som verkenes overkjørende estetikk spiser opp innholdet. En tom estetisk ide blir stående igjen. Tekstene utvikler seg til å motsi det visuelle og fremmer et ønske om revolusjon eller subversjon. Kritikken krever distanse, mens den estetiske formen kaptiverer tilskueren. Det er en avstand mellom estetikken og kritikken. Symptomatisk for mekanismene i vår kapitalistiske kultur. Få av dagens unge norske kunstnere makter å appropriere og essensialisere dagens populærkultur og blande den med høykultur. Dermed fyller Øvrelid det rommet begge språkene mangler.

Kristian Skylstad, Kurator
Munan Øvrelid - Darkness
Darkness
Munan Øvrelid
Videostills
Munan Øvrelid - The End
The End
Munan Øvrelid
Videostills

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu