Fotobutikkene over hele landet har gjennom flere årtier erfart at det er kvinnene som i hovedsak står bak familiebildene. Det er også dem som fortsatt kjemper for at bilder skal være på papir og komme i album. På bakgrunn av en undersøkelse som Visendi har gjort for IKT-Norge/Fotorådet er det til dels store forskjeller på andre måter også.
Kvinner og menn legger vekt på ulike faktorer ved kjøp av fotoutstyr. Kvinner legger i større grad enn menn vekt på service, kompetent betjening, tidligere erfaring og lavest mulig pris når de skal kjøpe kamera. Det er også relativt stor forskjell på menn og kvinner i metoden de samler inn informasjon før kjøp.
Menn er mer orientert mot nettbaserte informasjonskilder, mens kvinner oppsøker butikker og venner. Selv om forskjellen er stor på nettbruk, er likevel informasjonssider på Internett den viktigste informasjonskilden også for kvinner.
Internett har naturligvis blitt viktigere og viktigere som informasjonskilde, forteller informasjonssjef Knut Førsund. 60 % av menn og 44 % av kvinner bruker infosider på nettet når de skal søke informasjon. Mens 36 % av kvinnene brukte venner og bekjente for å skaffe seg
informasjon, var det vare 24 % av mennene som brukte denne informasjonskilden.
Kvinner og menn er enige om de to viktigste årsakene til at de fotograferer, nemlig det å ta vare på minner og at de liker bilder og det å fotografere. Langt flere menn enn kvinner fotograferer i jobbsammenheng, og 50 % flere menn enn kvinner sier at de har fotografering som en viktig hobby. Samlet sier 22,6 % at de har foto som en viktig hobby, det gjør fotografering til en av Norges største hobbyer!
Mens 17 % av kvinnene kjøpte sitt siste kamera i en nettbutikk, gjorde 27 % av mennene det. Mens mindre enn 5 % av mennene fikk kameraet sitt i gave, var tilsvarende tall for kvinner 12,5 %.
Har kvinner det mer travelt enn menn? Når det gjelder årsakene til at folk ikke lager papirbilder, så ser vi de største forskjellene i undersøkelsen, fortsetter Førsund. Bare 1/3 av mannfolka sier at de ikke får somla seg å lage bildene, mens nesten 6 av 10 kvinner innrømmer at dette er
hovedårsaken. Kan det være at kvinner er mer ærlige enn menn på dette punktet, og at mannfolka bare sier at de føler ikke å ha et behov for papirbilder? En av fire kvinner innrømmer at nå er bildemengden på datamaskinen blitt så stor at det i seg selv er en viktig årsak til at de ikke lager papirbilder. Her har bildeprodusenter både store muligheter og en jobb å gjøre!
Måtte tømme datamaskinen
I sommer fikk en kvinne beskjed fra sin mann om å tømme datamaskinen for bilder. Bildene ble lastet på CD-plater som kvinnen tok med seg til fotobutikken og bestilte papirbilder av alle. Resultatet ble ca. 2500 papirbilder, 10 ganger så mange som det som for 5 år siden var gjennomsnittallet for norske husstander i løpet av et år!
I gjennomsnitt har norske husstander over 10 000 bilder på sine datamaskiner.
Kvinner og menn legger vekt på ulike faktorer ved kjøp av fotoutstyr. Kvinner legger i større grad enn menn vekt på service, kompetent betjening, tidligere erfaring og lavest mulig pris når de skal kjøpe kamera. Det er også relativt stor forskjell på menn og kvinner i metoden de samler inn informasjon før kjøp.
Menn er mer orientert mot nettbaserte informasjonskilder, mens kvinner oppsøker butikker og venner. Selv om forskjellen er stor på nettbruk, er likevel informasjonssider på Internett den viktigste informasjonskilden også for kvinner.
Internett har naturligvis blitt viktigere og viktigere som informasjonskilde, forteller informasjonssjef Knut Førsund. 60 % av menn og 44 % av kvinner bruker infosider på nettet når de skal søke informasjon. Mens 36 % av kvinnene brukte venner og bekjente for å skaffe seg
informasjon, var det vare 24 % av mennene som brukte denne informasjonskilden.
Kvinner og menn er enige om de to viktigste årsakene til at de fotograferer, nemlig det å ta vare på minner og at de liker bilder og det å fotografere. Langt flere menn enn kvinner fotograferer i jobbsammenheng, og 50 % flere menn enn kvinner sier at de har fotografering som en viktig hobby. Samlet sier 22,6 % at de har foto som en viktig hobby, det gjør fotografering til en av Norges største hobbyer!
Mens 17 % av kvinnene kjøpte sitt siste kamera i en nettbutikk, gjorde 27 % av mennene det. Mens mindre enn 5 % av mennene fikk kameraet sitt i gave, var tilsvarende tall for kvinner 12,5 %.
Har kvinner det mer travelt enn menn? Når det gjelder årsakene til at folk ikke lager papirbilder, så ser vi de største forskjellene i undersøkelsen, fortsetter Førsund. Bare 1/3 av mannfolka sier at de ikke får somla seg å lage bildene, mens nesten 6 av 10 kvinner innrømmer at dette er
hovedårsaken. Kan det være at kvinner er mer ærlige enn menn på dette punktet, og at mannfolka bare sier at de føler ikke å ha et behov for papirbilder? En av fire kvinner innrømmer at nå er bildemengden på datamaskinen blitt så stor at det i seg selv er en viktig årsak til at de ikke lager papirbilder. Her har bildeprodusenter både store muligheter og en jobb å gjøre!
Måtte tømme datamaskinen
I sommer fikk en kvinne beskjed fra sin mann om å tømme datamaskinen for bilder. Bildene ble lastet på CD-plater som kvinnen tok med seg til fotobutikken og bestilte papirbilder av alle. Resultatet ble ca. 2500 papirbilder, 10 ganger så mange som det som for 5 år siden var gjennomsnittallet for norske husstander i løpet av et år!
I gjennomsnitt har norske husstander over 10 000 bilder på sine datamaskiner.