En nynazistisk gruppering i Sverige tar på seg ansvaret for kunstangrepet. I flygebladet de la fra seg etter angrepet meddelte de at folkets röster kommer att höjas mot dekadensen, mot perversionerna, mot förfallet och för den sunda kulturen.
I en kommentar i Sydsvenskan skriver Linda Fagerström at det er naturlig å trekke paralleller til 1930-tallets Tyskland hvor nazistene forbød dekadent og usunn kunst. Kunstnere som brøt med dette kravet ble forfulgt. Hun mener at angrepet på Serranos kunst ikke bare er et angrep på ytringsfriheten, men også et angrep på de som lever liv som avviker fra det mange vil karakterisere som normalt.
Viveca Ohlsson ved Kulturen i Lund forteller til foto.no at hun aldri trodde at dette kunne skje.
- Selv om innholdet i utstillingen er kontroversielt og vi ventet en voldsom debatt, trodde vi aldri at vandaler skulle angripe kunsten med økser. Denne aggressive handlingen er et klart angrep på ytringsfriheten, sier Ohlsson.
Kort tid etter hendelsen var Ohlsson i kontakt med Andres Serrano. Han var sjokkert, men uttrykte at vandalene ikke måtte få vinne.
A History of Sex beskriver Serrano som en prosess hvor han ville skildre en idé rundt en seksuell fantasi eller situasjon. Det er modellene selv som har satt grensen for hva som kan vises. I sterk kontrast til den seksuelle aktiviteten de befatter seg med ser modellene rett i kamera. Denne åpne seksualiteten provoserer mange og står i sterk kontrast til det private sexliv.
Det er ikke første gang Serranos kunst er i hardt vær. Piss Christ fra serien Immersion er Serranos mest omtalte kunstverk. Bildet viser et krusifiks som er senket ned i kunstnerens urin. Verket førte til en rekke angrep fra ytre høyre. Serrano mottok drapstrusler og hatpost. For å vise sin avsky rev daværende New York senator Alfonse D`Amato en reproduksjon av bildet på direktesendt tv. Til tross for oppstandelsen fra kristne fundamentalister fortsetter Serrano sin fascinasjon for religiøse symboler.
Andre kjente prosjekter signert Andres Serrano er Nomads hvor han gir New Yorks hjemløse et ansikt, Klan Series hvor han portretterer rasistiske medlemmer av Ku Klux Klan og The Morgue hvor han konfronterer døden.
Utstillingen A History of Sex ser ikke ut til å la seg stoppe av vandalene og blir vist ut året på Kulturen i Lund i Sverige.
I en kommentar i Sydsvenskan skriver Linda Fagerström at det er naturlig å trekke paralleller til 1930-tallets Tyskland hvor nazistene forbød dekadent og usunn kunst. Kunstnere som brøt med dette kravet ble forfulgt. Hun mener at angrepet på Serranos kunst ikke bare er et angrep på ytringsfriheten, men også et angrep på de som lever liv som avviker fra det mange vil karakterisere som normalt.
Viveca Ohlsson ved Kulturen i Lund forteller til foto.no at hun aldri trodde at dette kunne skje.
- Selv om innholdet i utstillingen er kontroversielt og vi ventet en voldsom debatt, trodde vi aldri at vandaler skulle angripe kunsten med økser. Denne aggressive handlingen er et klart angrep på ytringsfriheten, sier Ohlsson.
Kort tid etter hendelsen var Ohlsson i kontakt med Andres Serrano. Han var sjokkert, men uttrykte at vandalene ikke måtte få vinne.
A History of Sex beskriver Serrano som en prosess hvor han ville skildre en idé rundt en seksuell fantasi eller situasjon. Det er modellene selv som har satt grensen for hva som kan vises. I sterk kontrast til den seksuelle aktiviteten de befatter seg med ser modellene rett i kamera. Denne åpne seksualiteten provoserer mange og står i sterk kontrast til det private sexliv.
Det er ikke første gang Serranos kunst er i hardt vær. Piss Christ fra serien Immersion er Serranos mest omtalte kunstverk. Bildet viser et krusifiks som er senket ned i kunstnerens urin. Verket førte til en rekke angrep fra ytre høyre. Serrano mottok drapstrusler og hatpost. For å vise sin avsky rev daværende New York senator Alfonse D`Amato en reproduksjon av bildet på direktesendt tv. Til tross for oppstandelsen fra kristne fundamentalister fortsetter Serrano sin fascinasjon for religiøse symboler.
Andre kjente prosjekter signert Andres Serrano er Nomads hvor han gir New Yorks hjemløse et ansikt, Klan Series hvor han portretterer rasistiske medlemmer av Ku Klux Klan og The Morgue hvor han konfronterer døden.
Utstillingen A History of Sex ser ikke ut til å la seg stoppe av vandalene og blir vist ut året på Kulturen i Lund i Sverige.
Andres Serrano
Viveca Ohlsson Kulturen
A History of Sex. The kiss 1996
Andres Serrano
A History Of Sex. Hans and Frans 1996
Andres Serrano
A history of sex. Antonio and Ulrike 1995
Andres Serrano