Fotokunstneren Joachim Koester er basert i København og New York. Han har sin formelle bakgrunn fra det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han studerte 1987-93.
- Joachim passer på Preus museum fordi han er en aktuell og samtidig fotokunstner. Han inngår samtidig i en seriøs og kreativ dialog med fotohistorien. Selv om utstillingen kanskje henvender seg til et samtidskunstpublikum tror jeg alle som er interessert i litteratur bør kunne finne noe av interesse i Koesters landskapsbilder der historien om Dracula utspiller seg, forteller kurator Jonas Ekeberg på Preus museum.
Koesters fotografiske serier handler om historiske og mytiske steder og objekter. Han oppsøker og fotograferer en rekke steder som viser hvordan historien blir materiell, men samtidig synes å gå i oppløsning. Et viktig perspektiv er historiens latente nærvær i samtiden. Dette tematiseres gjennom fotografiets doble kapasitet til å dokumentere det som til enhver tid er tilstede foran kameraet, men samtidig til aldri å vise noe mer. Resultatet blir en spenning som innebærer en dekonstruering av eksisterende mytiske fortellinger samtidig som nytt mytisk potensial vises.
I serien Histories (2005) har Koester oppsøkt og fotografert steder som tidligere er avbildet i verkene til Ed Ruscha, Robert Smithson, Bernd og Hilla Becher og Gordon Matta-Clark. Her dokumenterer han de endringene de avbildede stedene er utsatt for over tid samtidig som han kommenterer det konseptuelle fotografiets historie.
- Jeg synes det er interessant og spennende å se fotografiet som en stum taushet som først kommer til liv når det blir satt opp mot fortellinger eller historien. Fotografiet er ofte slumrende og drømmende og først når det blir knyttet til en fortelling kommer det inn i en viss sammenheng, forteller Koester til foto.no.
I The Kant Walks (2005) har Koester gjenfunnet ruten filosofen Emmanuel Kant daglig foretok i sin hjemby, daværende Königsberg. Store ødeleggelser under 2. verdenskrig og senere sovjetisk okkupasjon har inntil 1991 bidratt til en utvisking over tid av byens tyske fortid. Koester lot Kants rute danne utgangspunkt for en fotografisk undersøkelse av denne byens politiserte lag av materiell forvitring, menneskelig destruksjon og blindveier.
- Jeg ønsker nok å kommunisere noen av de tingene jeg selv har opplevd når jeg i ensomhet har gått rundt for å fotografere. Fornemmelse er et viktig stikkord. Fornemmelsen av en verden som åpner seg og forandrer mening. Jeg ønsker at publikum som ser utstillingen også skal forandre mening og engasjement etter at de har sett verkene på utstillingen. Hvis jeg kan få dem til å dykke ned i materialet og se nye ting har jeg på mange måter lykkes, forteller Koester.
I From the travel of Jonathan Harker (2003) har Koester fulgt ruten til hovedpersonen i Bram Stokers roman Dracula gjennom det mytiske Borgo-passet i Transsylvania. I et av Europas villeste områder viser Koesters bilder illegal tømmerhogst, forstadsområder og et turisthotell med navnet Castle Dracula.
Fotografiet The Magic Mirror of John Dee (2006) viser det svarte speilet vitenskapsmannen og astrolog John Dee (1527–1608) sammen med spiritualisten Edward Kelley benyttet som medium for beskjeder fra det hinsidige. Her oppstår en parallell mellom fotografiet som medium og Dee’s magiske speil: Begge fremstår som visuelle grensesnitt mellom det som er observerbart og ikke, det som er reelt og virtuelt.
Koester forteller til foto.no at han ikke henvender seg til noe spesielt publikum, men er heller søkende etter et publikum. Dette gir ham en enorm kunstnerisk frihet. Arbeidet med utstillingen på Preus museum har vært spennende forteller han.
- Å jobbe med en type som Jonas Ekeberg har vært veldig inspirerende. Han har så mye engasjement og har på mange måter påvirket sluttresultatet som jeg er veldig fornøyd med, forteller Koester.
Utstillingen vises på Preus museum ut året.
- Joachim passer på Preus museum fordi han er en aktuell og samtidig fotokunstner. Han inngår samtidig i en seriøs og kreativ dialog med fotohistorien. Selv om utstillingen kanskje henvender seg til et samtidskunstpublikum tror jeg alle som er interessert i litteratur bør kunne finne noe av interesse i Koesters landskapsbilder der historien om Dracula utspiller seg, forteller kurator Jonas Ekeberg på Preus museum.
Koesters fotografiske serier handler om historiske og mytiske steder og objekter. Han oppsøker og fotograferer en rekke steder som viser hvordan historien blir materiell, men samtidig synes å gå i oppløsning. Et viktig perspektiv er historiens latente nærvær i samtiden. Dette tematiseres gjennom fotografiets doble kapasitet til å dokumentere det som til enhver tid er tilstede foran kameraet, men samtidig til aldri å vise noe mer. Resultatet blir en spenning som innebærer en dekonstruering av eksisterende mytiske fortellinger samtidig som nytt mytisk potensial vises.
I serien Histories (2005) har Koester oppsøkt og fotografert steder som tidligere er avbildet i verkene til Ed Ruscha, Robert Smithson, Bernd og Hilla Becher og Gordon Matta-Clark. Her dokumenterer han de endringene de avbildede stedene er utsatt for over tid samtidig som han kommenterer det konseptuelle fotografiets historie.
- Jeg synes det er interessant og spennende å se fotografiet som en stum taushet som først kommer til liv når det blir satt opp mot fortellinger eller historien. Fotografiet er ofte slumrende og drømmende og først når det blir knyttet til en fortelling kommer det inn i en viss sammenheng, forteller Koester til foto.no.
I The Kant Walks (2005) har Koester gjenfunnet ruten filosofen Emmanuel Kant daglig foretok i sin hjemby, daværende Königsberg. Store ødeleggelser under 2. verdenskrig og senere sovjetisk okkupasjon har inntil 1991 bidratt til en utvisking over tid av byens tyske fortid. Koester lot Kants rute danne utgangspunkt for en fotografisk undersøkelse av denne byens politiserte lag av materiell forvitring, menneskelig destruksjon og blindveier.
- Jeg ønsker nok å kommunisere noen av de tingene jeg selv har opplevd når jeg i ensomhet har gått rundt for å fotografere. Fornemmelse er et viktig stikkord. Fornemmelsen av en verden som åpner seg og forandrer mening. Jeg ønsker at publikum som ser utstillingen også skal forandre mening og engasjement etter at de har sett verkene på utstillingen. Hvis jeg kan få dem til å dykke ned i materialet og se nye ting har jeg på mange måter lykkes, forteller Koester.
I From the travel of Jonathan Harker (2003) har Koester fulgt ruten til hovedpersonen i Bram Stokers roman Dracula gjennom det mytiske Borgo-passet i Transsylvania. I et av Europas villeste områder viser Koesters bilder illegal tømmerhogst, forstadsområder og et turisthotell med navnet Castle Dracula.
Fotografiet The Magic Mirror of John Dee (2006) viser det svarte speilet vitenskapsmannen og astrolog John Dee (1527–1608) sammen med spiritualisten Edward Kelley benyttet som medium for beskjeder fra det hinsidige. Her oppstår en parallell mellom fotografiet som medium og Dee’s magiske speil: Begge fremstår som visuelle grensesnitt mellom det som er observerbart og ikke, det som er reelt og virtuelt.
Koester forteller til foto.no at han ikke henvender seg til noe spesielt publikum, men er heller søkende etter et publikum. Dette gir ham en enorm kunstnerisk frihet. Arbeidet med utstillingen på Preus museum har vært spennende forteller han.
- Å jobbe med en type som Jonas Ekeberg har vært veldig inspirerende. Han har så mye engasjement og har på mange måter påvirket sluttresultatet som jeg er veldig fornøyd med, forteller Koester.
Utstillingen vises på Preus museum ut året.
Koester selvportrett
Joachim Koester
Borgo pass
Joachim Koester
Bistrita #2, C-print
Joachim Koester
Hotel castle Dracula #2, sølvgelatinkopi
Joachim Koester