Snapshots med historisk verdi

Rundt 200 anonyme snapshots danner grunnlaget for utstillingen ''The Art of the American Snapshot, 1888-1978'' på National Gallery of Art i Washington. Dette er den første store utstillingen som utforsker historien til snapshots i USA. Bildene representerer et annerledes og interessant "bilde" på amerikansk historie.
Målet med utstillingen er å vise historien, bredden og kreativiteten innenfor amerikansk amatørfotograferi fra 1888 til 1978. Det siste tiåret har Robert E. Jackson bygget opp en betydelig samling av amerikanske snapshots. På loppemarkeder, på internett og gjennom annonser har Jackson samlet tusenvis av eksemplarer som er karakterisert av bredde og kvalitet. Bildene tilhører ikke lenger den originale konteksten og er strippet for personlig mening. Dette tillater publikum til å se bildene på helt nye måter.

The National Gallery of Art forteller på sine hjemmesider at de ikke har for vane å hylle bilder som representerer dårlig kunst. Fotografiene som er inkludert i "The Art of the American Snapshot" er som all annen kunst i museet verdt seriøs utforskning. Museet betegner snapshots som bilder tatt av amatører i en uformell sammenheng og som skal representere et stykke personlig historie. I over 100 år har slike bilder fascinert og utfordret alle som er interessert i fotografi. Det stiller spørsmålstegn ved våre grunnleggende ideer rundt fotografiet som medium, dens ontologi, historie og plass innenfor forrige århundre.

De senere årene har snapshots flere ganger blitt stilt ut på amerikanske gallerier. To viktige utstillinger har vært: “Snapshots: The Photography of Everyday Life, 1888 to the Present," på San Francisco Museum of Modern Art i 1998 og “Other Pictures: Anonymous Photographs from the Thomas Walther Collection," på the Metropolitan Museum of Art I 2000. Disse utstillingene presenterte flere bilder som hadde defekter, var plutselig kuttet, dobbeleksponert osv. Likevel representerte flere av disse bildene spennende og interessante ting.

Til tross for denne oppmerksomheten fra flere gallerier er det få historikere og kuratorer som har utforsket snapshotbildet som historisk fenomen. I "The Art of the American Snapshot, 1888-1978" forsøker galleriet å fremheve de tematiske og stilistiske likhetene og de vanlige triksene og teknikkene man finner i snapshots av amatører. Interessant er det også hvordan man i utstillingen kan se hvordan modellenes oppførsel foran kamera forandrer seg i tråd med at kulturen forandrer seg i årene fra 1888-1978.

Utstillingen begynner i 1888 med Kodak-kameraet som la grunnlaget for fotoapparatet som allemannseie og frem til 1977 hvor 8.9 milliarder snapshots ble fremkalt årlig i USA. Amatørbildene gir et spennende og ikke minst annerledes "bilde" av den amerikansk historie i nevnte periode. Ut året henger amatørbildene på veggene i The National Gallery of Art i Washington. Fra 16. februar til 27. april blir utstillingen å se på Amon Carter Museum i Fort Worth i Texas.

__________________________________

The National Gallery of Art:
http://www.nga.gov/
Ukjent fotograf - Uten tittel
Uten tittel
Ukjent fotograf
Gelatin silver print fra rundt 1950. Collection of Robert E. Jackson
Ukjent fotograf - Uten tittel
Uten tittel
Ukjent fotograf
Gelatin silver print fra 1900-1910. Collection of Robert E. Jackson
Ukjent fotograf - Uten tittel
Uten tittel
Ukjent fotograf
Color print fra august 1965. Collection of Robert E. Jackson
Ukjent fotograf - Uten tittel
Uten tittel
Ukjent fotograf
Gelatin silver print fra rundt 1910. <br>
Collection of Robert E. Jackson
Ukjent fotograf - Uten tittel
Uten tittel
Ukjent fotograf
Collection of Robert E. Jackson

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu