Visuelt støy i New York

3. januar er den anerkjente norske kunstfotografen Christian Houge aktuell med utstillingen "Arctic Technology" i New York. Utstillingen faller sammen med en tid hvor fokus på miljøet er revitalisert. Frem til 16. februar kan utstillingen ses på "Hosfelt Gallery" i New York.
Alle bildene i "Arctic Technology" er fra Svalbard, et av klodens reneste og mest uberørte steder. I årevis har Houge gang på gang reist til Svalbard for å utforske og formidle høyteknologiske antennekonstruksjoner i det magiske vinterlandskapet.

- Arctic Technology ble til da jeg for første gang så disse antenneinstallasjonene i svalbardlandskapet for åtte år siden. Jeg fotograferte en engelsk polfarer som skulle vise hvordan man skulle overleve i den arktiske villmarken. Bildene var for en sak som GQ Magazine i London skulle trykke, forteller Houge til foto.no.

Etter å ha sett disse antenneinstallasjonene var Houge så fascinert at han ikke fikk dem ut av tankene da han returnerte til fastlandet. Han hadde bare en vei og gå og forsøkte å tjene nok penger til å reise tilbake til Svalbard for å utvikle prosjektet.

- For hver gang jeg opplevde antenneinstallasjonene kom det nye sider frem som ga prosjektet mer dybde. Lange lukkertider er noe jeg elsker å jobbe med. Jeg liker den planlagte uforutsigbarheten som dermed gir negativene rom for å leve sine egne liv og skape sine egne utrykk som vi umulig kan oppfatte med øynene våre. Dette er like magisk som å se bilder som fremkalles for første gang i mørkerommet, forklarer Houge.

Houge ser på disse konstruksjonene som metaforer for menneskets søken. Kontrastene mellom urlandskap og teknologi, mellom mennesket og det menneskeskapte, mellom vår ekstroverte søken etter kunnskap og vår introverte søken etter selvforståelse. Mange av fotografiene er laget med lukkertider på flere timer i månelys som gjør natt om til dag. Houge bruker størrelsesforskjeller og vinklinger til disse installasjonene, som bidrar til å forvirre betrakteren. Installasjonene som i utgangspunktet ikke er der for å betraktes fremstår i Houges bilder som skulpturer. Det byr ikke på store problemer å trekke linjene tilbake til det tradisjonelle landskapsmaleriet i Houges fotografier.

Houge har erfaring med flere forskjellige fotoformater, fra gamle storformatkameraer til plastkameraer og video åtte fra 70-tallet. De siste årene er det panoramaformatet 6x17 cm som han har blitt lidenskaplig opptatt av.

- Negativet har en fantastisk kvalitet og gjør at jeg kan lage store bilder med en utrolig detaljrikdom. Fremgangsmåten ved å bruke dette store utstyret er helt annerledes enn med andre formater. Jeg må visualisere og vite mer eller mindre hvordan bildet skal se ut, før et tungt stativ og kameraet monteres. Denne visualiseringen, blandet med dyp konsentrasjon og ro, setter meg ofte inn i en meditativ tilstand som gjør at jeg kan betrakte motivet og dets omgivelser på en helt annen måte enn jeg ellers ville ha gjort. Det å ikke vite nøyaktig hva som vil skje når jeg fotograferer på f.eks. timeslange lukkertider analogt fremfor digitalt skaper magi, forklarer han.

For Christian Houge er utstillingen i New York en som betyr enormt mye.

- Jeg har stilt ut i utlandet før, men dette er nok det største hittil, sier han.

Frem til 16. februar 2008 kan utstillingen sees på "Hosfelt Gallery" i New York.
__________________________________________________________

Hosfelt Gallery:
http://www.hosfeltgallery.com/
Christian Houge - Mål
Mål
Christian Houge
Christian Houge - Dish in Moonlight
Dish in Moonlight
Christian Houge
Christian Houge - Interiors, Barentsburg
Interiors, Barentsburg
Christian Houge

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu