Den japanske avisen Kyodo News har intervjuet strategisjefen Owada i Canon og Nikon-direktøren Lang. I intervjuet avslører Owada at Canon i løpet av 2008 vil lansere en etterfølger til Canon EOS 5D. Han avslører ikke mye, men etterfølgeren skal være mer robust og med flere piksler.
Både Canon og Nikon bekrefter at konkurransen innenfor systemkameraer er hard og jevn. I et annet intervju med avisen forteller Nikon president Michio Kariya at Nikon ikke har ambisjoner om å konkurrere direkte med Canon i det hurtigvoksende globale og digitale systemkameramarkedet. Istedenfor vil de satse på vennlig rivalisering og heller forsøke å lansere digitale speilreflekskameraer som fyller et behov i markedet.
Med lanseringen av D40 er Nikon klar for å kapre den største markedsdelen på systemkameramarkedet i Japan i 2008. Dette har sammenheng med at Canon bruker mer krefter på å tilfredsstille de som har behov for halvprofesjonelle speilreflekskamera. Allerede i fjor passerte Nikon Canon i markedsandeler på det japanske markedet.
I perioden januar til november hadde Nikon en markedsandel på 43.3 prosent, mens Canon hadde 39.9 prosent. På tredjeplass kom Pentax med 6.3 prosent. På verdensbasis i 2007 solgte Canon under 3.2 millioner systemkamera, mens Nikon solgte 3 millioner systemkamera. Når det gjelder det totale antall kamera er historien en annen. Til sammen solgte Canon rundt 25 millioner kamera, mens Nikon rundt 11 millioner.
Under OL i Beijing håper Kariya i Nikon at et økende antall fotografer bytter over fra Canon til Nikon. Spesielt med tanke på de positive tilbakemeldinger de har fått på sitt nye profesjonelle speilreflekskamera Nikon D3. Om syv måneder får han svaret på sitt ønske.
Både Canon og Nikon bekrefter at konkurransen innenfor systemkameraer er hard og jevn. I et annet intervju med avisen forteller Nikon president Michio Kariya at Nikon ikke har ambisjoner om å konkurrere direkte med Canon i det hurtigvoksende globale og digitale systemkameramarkedet. Istedenfor vil de satse på vennlig rivalisering og heller forsøke å lansere digitale speilreflekskameraer som fyller et behov i markedet.
Med lanseringen av D40 er Nikon klar for å kapre den største markedsdelen på systemkameramarkedet i Japan i 2008. Dette har sammenheng med at Canon bruker mer krefter på å tilfredsstille de som har behov for halvprofesjonelle speilreflekskamera. Allerede i fjor passerte Nikon Canon i markedsandeler på det japanske markedet.
I perioden januar til november hadde Nikon en markedsandel på 43.3 prosent, mens Canon hadde 39.9 prosent. På tredjeplass kom Pentax med 6.3 prosent. På verdensbasis i 2007 solgte Canon under 3.2 millioner systemkamera, mens Nikon solgte 3 millioner systemkamera. Når det gjelder det totale antall kamera er historien en annen. Til sammen solgte Canon rundt 25 millioner kamera, mens Nikon rundt 11 millioner.
Under OL i Beijing håper Kariya i Nikon at et økende antall fotografer bytter over fra Canon til Nikon. Spesielt med tanke på de positive tilbakemeldinger de har fått på sitt nye profesjonelle speilreflekskamera Nikon D3. Om syv måneder får han svaret på sitt ønske.
Canon EOS 5D
Canon
Nikon D40x
Nikon