Utstillingsinfo
- Periode27.01.08 - 30.03.08
- StedPreus museum, Horten
Nå stilles årets prosjekt blant 265 ungdomsskoleelever i Horten ut på Preus Museum. Prosjektet er utviklet og gjennomført av billedkunstneren Eivind Lentz og Den Kulturelle Skolesekken i Horten. Utstillingen er et unikt dokument over hvordan dagens generasjon Horten-ungdom definerer seg selv og sitt liv, og hvordan de uttrykker seg gjennom den teknologien som er dem mest tilgjengelig.
I forkant av utstillingen har elevene tilbrakt en dag med kunstneren Eivind Lentz, hvor de har fått kjennskap til prosesser i arbeid med billedkunst og fotografi, og hvor de har gjennomgått en del problemstillinger i forhold til fotografering, visuell kommunikasjon, identitet, etikk, jus og nettvett. Deretter har de fotografert enten med egen kameratelefon eller med lånetelefon ut fra fire forhåndsdefinerte kategorier; selvportrett, interesse, mat og hjem.
Eivind Lentz forteller til foto.no at han ønsker å stimulere til bevisstgjøring og debatt rundt visuell identitet.
- Hvis man blar i en avis er halve plassen brukt til bilder, mens i skolen er det ikke mye oppmerksomhet rundt visuell kommunikasjon. Faktisk er det gymlæreren som har den kulturelle makten i grunnskolen. Med ’Se meg’ ønsker jeg å tilby et alternativ og ikke minst en bevisstgjøring rundt hva som er rett og galt i den visuelle kommunikasjonen.
Skepsis mot prosjektet
Eivind Lentz forteller at han i ungdomsskolene møter en generell skepsis mot prosjektet sitt som er en del av Den kulturelle skolesekken. Målet med Den kulturelle skolesekken er å medvirke til at elever i grunnskolen får et profesjonelt kulturtilbud, å legge til rette for at elever skal få tilgang til, gjøre seg kjent med og få et positivt forhold til kunst- og kulturuttrykk av alle slag og å medvirke til å utvikle en helhetlig innlemmelse av kunstneriske og kulturelle uttrykk i realiseringen av skolens læringsmål.
- Jeg er ikke imponert over mottagelsen jeg har fått blant lærere, men det finnes fantastiske ildsjeler. Elevene derimot, med noen unntak, viser stort engasjement, dyktighet og ser ut til å sette pris på dette, forteller Lentz.
Grete Stokke er ansvarlig for prosjektet på Orerønningen ungdomsskole i Horten. Hun forteller til foto.no at dette er et prosjekt som har vært vellykket hver gang.
- Elevene er engasjerte og temaene foto, privatsfære, tilgjengelighet og bilder/nett er veldig aktuelt. Lentz kommer innom mange viktige vinklinger i forhold til vår digitale hverdag og vår til tider ukritiske omgang med digitale bilder. Det at prosjektet munner ut i en skikkelig utstilling er et pluss for elevene. De føler da at arbeidet deres blir verdsatt.
Hun forteller videre at det er bra med impulser utenfra, spesielt når det gjelder temaene foto, film og animasjon. Dette er områder som krever mer teknisk utstyr og spesiell kompetanse.
- Jeg synes elevene har et godt læringsutbytte av dette prosjektet, både holdningsmessig, fototeknisk og i forhold til bildekomposisjon. Sluttresultatet synes jeg har blitt bra hvert år. Monteringen og bildekvaliteten og ikke minst kreativiteten til elevene gjør det ferdige resultatet til en artig opplevelse, avslutter Stokke.
Lentz og foto.no oppfordrer andre fotografer til å sjekke ut mulighetene de har til å gjøre prosjekter under paraplyen Den kulturelle skolesekken.
I påvente av andre prosjekter kan inspirasjon hentes på det som kan karakteriseres som den mest spennende og kanskje viktigste utstillingen på Preus museum til nå i år. Dessverre har den ikke fått den publisitet og oppmerksomhet den fortjener. Heller ikke av Preus museum.
________________________________________
Den kulturelle skolesekken:
http://www.denkulturelleskolesekken.no/
Eivind Lentz:
http://www.eivindlentz.com/
Fra prosjektet Se Meg - Eivind Lentz
Fra prosjektet Se Meg - Eivind Lentz
Fra prosjektet Se Meg - Eivind Lentz
Fra prosjektet Se Meg - Eivind Lentz