I tillegg til en rekke seminarer, workshops og fotoauksjoner vil over 100 utstillinger med tilknytning til festivalen bli vist i byen ellers mest kjent for sin oljeindustri og romfartssenter. Biennalen åpnet 7.mars og den siste offisielle vernissagen holdes 17april. Festivalen er spredt utover hele Houston og i tillegg til å samarbeide med en rekke gallerier og museer vises det også bilder i mange forretningslokaler i sentrum.
Kina
Årets hovedtema er Kina og Fotofest har gått dypere inn i landets fotografiske historie enn det som har vært vanlig i de siste års moderne interesse for dette store landet. I 2005 innledet de et samarbeid med den kinesiske fotofestivalen LianZhou og i 2006 organiserte de den første internasjonal fotofestivalen og portfoliovisningen i Kina, Fotofest Bejing. En lang rekke utstillinger med Kinesisk foto viser alt fra etnografiske fotosamlinger, offisielle propagandafoto fra kulturrevolusjonen og utviklingen av moderne fototrender frem til i dag.
New Photo i Bejing
Fotofest sine egne gallerilokaler viser to utstillinger med moderne kinesisk foto. På midten av 90tallet laget fotografene Liu Zheng og RongRong bladet New Photo i Bejing. Bladet ble satt sammen for hånd og trykket i et lite opplag. Likevel fikk New Photo stor påvirkning på det moderne kinesiske fotografiet og gav foto som kunst et løft. Utstillingen New Photo 1994-97 viser bilder fra bladene og arbeider fra fotografene som jobbet med det og deres senere prosjekter tilknyttet kunstsenteret Three Shadows Photography Centre Bejing. Fotografene viser overraskende modenhet når man vurderer dem mot deres bakgrunn i et system som hadde strenge regler for hva som var offentlig godkjent som interessant kunst. Med fokus på selvstendig uttrykk og utforskning av personlig dokumentasjon brøt de tvert med den rådende stilen av dokumentar og opplysningsfoto. Bildene fra Three Shadows... viser innstalleringen av åpningsutstillingen fra senteret i Bejing og ser absolutt ut som et sted fotointeresserte på reise til Kinas hovedstad bør få med seg.
’New Photo 1994-97’, Vine Street Studios, 1113 Vine street
Current Perspectives 1998-08
I tillegg viser utstillingen Current Perspectives 1998-08 arbeider av fotografer som ble inspirert av New Photo og fotokunsten som vokste frem i Kina i årene etter. Med en tydelig trend innen staged og manipulert fotografi er kanskje ikke utstillingen en av denne anmelderens favoritter. Cang Xin sine mystiskt befolkede panormaer og Yao Lu og Wu Gaozhong sine arbeider som med svært forskjellig teknikk gir tydelige assosiasjoner til klassisk kinesisk landskapsmaleri stikker seg ut som tydelige gjennomarbeidede serier med en klar forståelig men likevel interessant anderledeshet over seg.
’Current Perspectives 1998-08’, Bering&James INC, 805 Rhode Place og Art League Houston, 1953 Montrose Blvd. og New World Museum, 5230 Center St.
Mined In China
Houston Center for Photography viser utstillingen Mined In China, kurert av Orvill Schell og Susan Meiselas, som tar for seg kullindustrien i Kina og dens innvirkninger på miljø og mennesker. I samarbeid med fotografen Gao Lei har de samlet inn arbeider fra en rekke kinesiske fotografer som har arbeidet med forskjellige vinklinger rundt temaet. Utstillingen er montert på engasjerenede vis i et mørklagt lokale med bruk av prosjiserte videoarbeider som understreker den tette og klamme følelsen av industrien. De forskjellige bildeseriene får i denne sammenhengen et mer intenst preg og på tross av de store forskjellene mellom fotografenes arbeidsstiler henger det hele godt sammen. Jeg vil særlig trekke fram Yu Haibo sine klassiske portrettstudier av gruvearbeiderenes familier som klarer å gi inntrykk av normalitet samtidig som alle de spesielle omstendighetene til disse menneskenes liv står klart frem.
’Mined in China’, Houston Center For Photography, 1441 W.Alabama
Tre historiske samlinger
Kanskje mest umiddelbart tilgjengelig og folkelig interessant er utstillingene som er montert i kontor og konferanselokalene til Allen Center og i utstillingsvinduene til kjøpesenteret Macy’s. Her vises tre historiske samlinger med fotografier. Fotograflegenden Sha Fei presenters gjennom sine krigsbilder i The Northern Front, the Anti Japanese war 1937-46. Samtidig som hans krigsbilder stilmessig på mange måter kan sammenlignes med Robert Capa sine kjente arbeider var hans oppgave å lage offisiell propaganda for en krigstrøtt befolkning. Sett i et slikt lys gir bildene av oppmarsjerte barn med tregeværer og unge kvinnelige militssoldater som trener på granatkasting en rar følelse av kulturforskjell og en fornyet interesse for hva gamle fotografier kan fortelle av historier.
Zhuang Xueben sine portretter av folk fra de vestlige provinsene i Kina fra1934-39 var ment som en ren etnografisk studie og innsamling av data, men fremstår i dag som en slående vakker samling av autentisk eksotiskhet.
Til slutt vises en samling offisielle propagandabilder tatt av fotografene på oppdrag for å fremme Kulturrevolusjonen i Kina i perioden 1965-75. Nok en gang er det den slående anderledesheten i forhold til opplevelsen av noe som var ment som positiv propaganda men som lett fremstår som skremmende ensretting. Men etter å ha sett utstillingen er det vanskelig å ikke la seg påvirke av samholdet og entusiasmen som stråler ut fra menneskene i bildene. Folkemassenes ensretting virker på en gang både skremmende og appellerende der de er avbildet dansende rundt de offisielle bokbålene på den kinesiske landsbygda.
Kina
Årets hovedtema er Kina og Fotofest har gått dypere inn i landets fotografiske historie enn det som har vært vanlig i de siste års moderne interesse for dette store landet. I 2005 innledet de et samarbeid med den kinesiske fotofestivalen LianZhou og i 2006 organiserte de den første internasjonal fotofestivalen og portfoliovisningen i Kina, Fotofest Bejing. En lang rekke utstillinger med Kinesisk foto viser alt fra etnografiske fotosamlinger, offisielle propagandafoto fra kulturrevolusjonen og utviklingen av moderne fototrender frem til i dag.
New Photo i Bejing
Fotofest sine egne gallerilokaler viser to utstillinger med moderne kinesisk foto. På midten av 90tallet laget fotografene Liu Zheng og RongRong bladet New Photo i Bejing. Bladet ble satt sammen for hånd og trykket i et lite opplag. Likevel fikk New Photo stor påvirkning på det moderne kinesiske fotografiet og gav foto som kunst et løft. Utstillingen New Photo 1994-97 viser bilder fra bladene og arbeider fra fotografene som jobbet med det og deres senere prosjekter tilknyttet kunstsenteret Three Shadows Photography Centre Bejing. Fotografene viser overraskende modenhet når man vurderer dem mot deres bakgrunn i et system som hadde strenge regler for hva som var offentlig godkjent som interessant kunst. Med fokus på selvstendig uttrykk og utforskning av personlig dokumentasjon brøt de tvert med den rådende stilen av dokumentar og opplysningsfoto. Bildene fra Three Shadows... viser innstalleringen av åpningsutstillingen fra senteret i Bejing og ser absolutt ut som et sted fotointeresserte på reise til Kinas hovedstad bør få med seg.
’New Photo 1994-97’, Vine Street Studios, 1113 Vine street
Current Perspectives 1998-08
I tillegg viser utstillingen Current Perspectives 1998-08 arbeider av fotografer som ble inspirert av New Photo og fotokunsten som vokste frem i Kina i årene etter. Med en tydelig trend innen staged og manipulert fotografi er kanskje ikke utstillingen en av denne anmelderens favoritter. Cang Xin sine mystiskt befolkede panormaer og Yao Lu og Wu Gaozhong sine arbeider som med svært forskjellig teknikk gir tydelige assosiasjoner til klassisk kinesisk landskapsmaleri stikker seg ut som tydelige gjennomarbeidede serier med en klar forståelig men likevel interessant anderledeshet over seg.
’Current Perspectives 1998-08’, Bering&James INC, 805 Rhode Place og Art League Houston, 1953 Montrose Blvd. og New World Museum, 5230 Center St.
Mined In China
Houston Center for Photography viser utstillingen Mined In China, kurert av Orvill Schell og Susan Meiselas, som tar for seg kullindustrien i Kina og dens innvirkninger på miljø og mennesker. I samarbeid med fotografen Gao Lei har de samlet inn arbeider fra en rekke kinesiske fotografer som har arbeidet med forskjellige vinklinger rundt temaet. Utstillingen er montert på engasjerenede vis i et mørklagt lokale med bruk av prosjiserte videoarbeider som understreker den tette og klamme følelsen av industrien. De forskjellige bildeseriene får i denne sammenhengen et mer intenst preg og på tross av de store forskjellene mellom fotografenes arbeidsstiler henger det hele godt sammen. Jeg vil særlig trekke fram Yu Haibo sine klassiske portrettstudier av gruvearbeiderenes familier som klarer å gi inntrykk av normalitet samtidig som alle de spesielle omstendighetene til disse menneskenes liv står klart frem.
’Mined in China’, Houston Center For Photography, 1441 W.Alabama
Tre historiske samlinger
Kanskje mest umiddelbart tilgjengelig og folkelig interessant er utstillingene som er montert i kontor og konferanselokalene til Allen Center og i utstillingsvinduene til kjøpesenteret Macy’s. Her vises tre historiske samlinger med fotografier. Fotograflegenden Sha Fei presenters gjennom sine krigsbilder i The Northern Front, the Anti Japanese war 1937-46. Samtidig som hans krigsbilder stilmessig på mange måter kan sammenlignes med Robert Capa sine kjente arbeider var hans oppgave å lage offisiell propaganda for en krigstrøtt befolkning. Sett i et slikt lys gir bildene av oppmarsjerte barn med tregeværer og unge kvinnelige militssoldater som trener på granatkasting en rar følelse av kulturforskjell og en fornyet interesse for hva gamle fotografier kan fortelle av historier.
Zhuang Xueben sine portretter av folk fra de vestlige provinsene i Kina fra1934-39 var ment som en ren etnografisk studie og innsamling av data, men fremstår i dag som en slående vakker samling av autentisk eksotiskhet.
Til slutt vises en samling offisielle propagandabilder tatt av fotografene på oppdrag for å fremme Kulturrevolusjonen i Kina i perioden 1965-75. Nok en gang er det den slående anderledesheten i forhold til opplevelsen av noe som var ment som positiv propaganda men som lett fremstår som skremmende ensretting. Men etter å ha sett utstillingen er det vanskelig å ikke la seg påvirke av samholdet og entusiasmen som stråler ut fra menneskene i bildene. Folkemassenes ensretting virker på en gang både skremmende og appellerende der de er avbildet dansende rundt de offisielle bokbålene på den kinesiske landsbygda.
Fotofest
Kulturrevolusjonsutstillingen
Stig Marlon Weston
Utstillingen i Allen Center med offisielle propagandabilder fra kulturrevolusjonen i Kina
RongRong-1997
RongRong
Et av fotografen RongRong sine verker i bladet New Photo som han var med å starte
ShaFei utstillingen
Stig Marlon Weston
utstillingen i Allen Center med bilder fra krigen mot Japan