Med over 100 utstillinger spredt utover den fjerde største byen i USA er Fotofest den største fotofestivalen i Statene. Heldigvis gir det offisielle programmet og katalogen en fin oversikt over hva som skjer hvor og når. Vernissagene er åpne for alle og kommer tett og det vanskeligste er å velge hva man skal prioritere å se i løpet av de 2 månedene festivalen pågår i mars og april. I tillegg til det offisielle hovedtemaet som er Kina holdes det mange andre utstillinger med både kjente og ukjente fotografer. Under slike forhold er det ofte like viktig å gi seg selv sjansen til å bli overrasket som å få med seg det man bare må se.
Discoveries
En av standardutstillingene under Fotofest er ’Discoveries’ som viser et utvalg av fotografene som deltok ved forrige biennale sin Meeting Place (se Fotofest 2008 II). Dette er gjerne en svært varierende utstilling med vidt forskjellige fotografer og deres prosjekter. Likevel kan det gjerne spores trender og likheter som sikkert kan både tillegges fotografenes tidsånd som kuratorenes personlige preferanser det året. Årets utstilling med bilder fra Fotofest2006 inneholder en overvekt av portretter i miljø og gjerne med et sosialdokumentarisk innhold.
Berman og Nelken
Seriene ’Safety in Numbers’ av Brian Berman og ’Till the cows come home’ av Dan Nelken skiller seg spesielt ut med sine sympatisk bilder av mennesker med spesielle interesser. Brian Berman har fotografert amerikanere som samler seg på kongresssenter for å dyrke sin felles spesielle samlermani eller interesse. På tross av generiske hotellokaler og kjedelige miljøer klarer disse menneskene å holde på sitt brennende engasjement for noe som for utenforstående virker helt merkelig. Likevel beholder de sin verdighet og bestemthet i portrettene på en måte som vekker økt interesse fra betrakteren. Dan Nelken har dokumentert menneskene på amerikanske bondemarkeder. Bilder av barn og voksne med kjære gårdsdyr som nå skal vurderes i konkurranser og landbruksprodukter som stilles ut for salg er laget med en kjærlighet og omtanke for motivet som smitter over på betrakteren.
’Discoveries of the meeting place’, Erie City Ironworks, 1302 Nance
Utstillinger på Museum of Fine Arts
Museum of Fine Arts, Houston har satt av stor plass til en hel rekke fotoutstillinger. Nan Goldin viser Stories Retold, som er svært gjenkjennelig hennes stil, men samtidig klarer å overraske og fornye nysgjerrigheten til denne anmelderen som trodde han hadde sett nok av bildene hennes.
En samling av Bill Brandt sine kjente og mindre kjente bilder under tittelen Unique sense of wonder setter den kjente engelske fotografens verker i perspektiv. Med klassisk men likevel fortsatt friske former for komposisjon og formsans står hans bilder seg godt ved gjensyn og sammenligning med moderne foto.
Japanske Miwa Yanagi presenteres gjennom et utvalg fra Deutsche Bank Collection. Tre serier bilder gjennomsyret av symbolikk og med flittig bruk av både naturtro masker, kostymer og digitalmontasje tar opp spørsmål rundt tradisjonell avbildning av kvinneroller og klisjèer. Hennes tidligste arbeider i serien ’Elevator girls’ er de mest slående med enorme fargesprakende bilder av uniformerte japanske heis-jenter i manipulerte kjøpesentermiljø. Fantasifulle og forlokkende samtidig som bildeverdenen skremmer med sin kjølige estetikk. ’My grandmothers’ er en serie oppstilte bilder basert på unge jenters tanker om egen livssitasjon 50 år fram i tid og serien ’Fairy Tale’ gjenskaper kjente eventyrbilder hvor de kvinnelige hovedrollene gestaltes av unge jenter med masker av gamle kvinner. Ideène er interessant utarbeidet men symbolikken og avbildningene føles mer stivt konstruert i disse seriene med svarthvittbilder.
Den siste fotoutstillingen kan egentlig forbigås uten særlig omtåle. En serie fine portretter av flere kjente fotografer dokumenterer at fotografen og fototeoretikeren Beaumont Newhall kjente flere av de største fotografene i første halvdel av det forrige århundre. Bildemessig er det fint men lite givende, men det fungerer som en påminnelse om hans viktige bok The history of photography from 1839 to the present som kom ut i femte og siste opplagg i 1982.
The museum of Fine arts, Houston, 1001 Bissonet, Museum district
Poetisk vakkert og trist
University of Houston har flere gallerier som viser foto under festivalen, og O’Kane gallery er et godt eksempel på hvor mye steming man kan få ut av liten plass og sparsomt materiale. Her viser Adriana Groisman fra Argentina utstillingen ’Voices of the tempest’ i et lite gallerirom. Hun deltok på en ekspedisjon med National Geographic for å lete opp vraket til det argentinske krigsskipet General Belgrano som ble senket i 1982 under Falklandskrigen. Av en besetning på 1093 gikk 323 liv tapt. Dårlig vær og uoversiktelig havbunn gjorde at ekspedisjonen aldri fant restene etter skipet og fotografen endte opp med å bare dokumentere bølgene og det harde været ute på havet der skipet hadde gått ned. Sammen med disse svarthvitt bildene har hun samlet kopier av brev og hilsener sendt hjem til mannskapets nære familie like før krigen startet. Midt i rommet står en livbåt utlånt fra den argentinske marinen og lyden av hav i storm spilles lavt fra skjulte høyttalere i rommet. Utstillingen og presentasjonen gir et både poetisk vakkert og trist inntrykk av noe som ikke har blitt avbildet. Ved hjelp av lyd og livbåt er det mulig å virkelig fordype seg i følelsen av ensom forlatthet opplevd et helt annet sted i verden.
’Voices of the tempest’, O’Kane gallery, University of Houston-Downtown, 1 Main St.
Discoveries
En av standardutstillingene under Fotofest er ’Discoveries’ som viser et utvalg av fotografene som deltok ved forrige biennale sin Meeting Place (se Fotofest 2008 II). Dette er gjerne en svært varierende utstilling med vidt forskjellige fotografer og deres prosjekter. Likevel kan det gjerne spores trender og likheter som sikkert kan både tillegges fotografenes tidsånd som kuratorenes personlige preferanser det året. Årets utstilling med bilder fra Fotofest2006 inneholder en overvekt av portretter i miljø og gjerne med et sosialdokumentarisk innhold.
Berman og Nelken
Seriene ’Safety in Numbers’ av Brian Berman og ’Till the cows come home’ av Dan Nelken skiller seg spesielt ut med sine sympatisk bilder av mennesker med spesielle interesser. Brian Berman har fotografert amerikanere som samler seg på kongresssenter for å dyrke sin felles spesielle samlermani eller interesse. På tross av generiske hotellokaler og kjedelige miljøer klarer disse menneskene å holde på sitt brennende engasjement for noe som for utenforstående virker helt merkelig. Likevel beholder de sin verdighet og bestemthet i portrettene på en måte som vekker økt interesse fra betrakteren. Dan Nelken har dokumentert menneskene på amerikanske bondemarkeder. Bilder av barn og voksne med kjære gårdsdyr som nå skal vurderes i konkurranser og landbruksprodukter som stilles ut for salg er laget med en kjærlighet og omtanke for motivet som smitter over på betrakteren.
’Discoveries of the meeting place’, Erie City Ironworks, 1302 Nance
Utstillinger på Museum of Fine Arts
Museum of Fine Arts, Houston har satt av stor plass til en hel rekke fotoutstillinger. Nan Goldin viser Stories Retold, som er svært gjenkjennelig hennes stil, men samtidig klarer å overraske og fornye nysgjerrigheten til denne anmelderen som trodde han hadde sett nok av bildene hennes.
En samling av Bill Brandt sine kjente og mindre kjente bilder under tittelen Unique sense of wonder setter den kjente engelske fotografens verker i perspektiv. Med klassisk men likevel fortsatt friske former for komposisjon og formsans står hans bilder seg godt ved gjensyn og sammenligning med moderne foto.
Japanske Miwa Yanagi presenteres gjennom et utvalg fra Deutsche Bank Collection. Tre serier bilder gjennomsyret av symbolikk og med flittig bruk av både naturtro masker, kostymer og digitalmontasje tar opp spørsmål rundt tradisjonell avbildning av kvinneroller og klisjèer. Hennes tidligste arbeider i serien ’Elevator girls’ er de mest slående med enorme fargesprakende bilder av uniformerte japanske heis-jenter i manipulerte kjøpesentermiljø. Fantasifulle og forlokkende samtidig som bildeverdenen skremmer med sin kjølige estetikk. ’My grandmothers’ er en serie oppstilte bilder basert på unge jenters tanker om egen livssitasjon 50 år fram i tid og serien ’Fairy Tale’ gjenskaper kjente eventyrbilder hvor de kvinnelige hovedrollene gestaltes av unge jenter med masker av gamle kvinner. Ideène er interessant utarbeidet men symbolikken og avbildningene føles mer stivt konstruert i disse seriene med svarthvittbilder.
Den siste fotoutstillingen kan egentlig forbigås uten særlig omtåle. En serie fine portretter av flere kjente fotografer dokumenterer at fotografen og fototeoretikeren Beaumont Newhall kjente flere av de største fotografene i første halvdel av det forrige århundre. Bildemessig er det fint men lite givende, men det fungerer som en påminnelse om hans viktige bok The history of photography from 1839 to the present som kom ut i femte og siste opplagg i 1982.
The museum of Fine arts, Houston, 1001 Bissonet, Museum district
Poetisk vakkert og trist
University of Houston har flere gallerier som viser foto under festivalen, og O’Kane gallery er et godt eksempel på hvor mye steming man kan få ut av liten plass og sparsomt materiale. Her viser Adriana Groisman fra Argentina utstillingen ’Voices of the tempest’ i et lite gallerirom. Hun deltok på en ekspedisjon med National Geographic for å lete opp vraket til det argentinske krigsskipet General Belgrano som ble senket i 1982 under Falklandskrigen. Av en besetning på 1093 gikk 323 liv tapt. Dårlig vær og uoversiktelig havbunn gjorde at ekspedisjonen aldri fant restene etter skipet og fotografen endte opp med å bare dokumentere bølgene og det harde været ute på havet der skipet hadde gått ned. Sammen med disse svarthvitt bildene har hun samlet kopier av brev og hilsener sendt hjem til mannskapets nære familie like før krigen startet. Midt i rommet står en livbåt utlånt fra den argentinske marinen og lyden av hav i storm spilles lavt fra skjulte høyttalere i rommet. Utstillingen og presentasjonen gir et både poetisk vakkert og trist inntrykk av noe som ikke har blitt avbildet. Ved hjelp av lyd og livbåt er det mulig å virkelig fordype seg i følelsen av ensom forlatthet opplevd et helt annet sted i verden.
’Voices of the tempest’, O’Kane gallery, University of Houston-Downtown, 1 Main St.
Adriana Grosman
fra utstillingen Voices of the tempest
Bill Brandt
Fra utstillingen Unique sense of wonder
Miwa Yanagi
Fra utstillingen ved Museum of Fine Arts. Miwa Yanagi sin første serie med manipulerte tablåer med japanske ’heise-jenter’
Miwa Yanagi
Fra utstillingen ved Museum of Fine Arts. Miwa Yanagi har laget egne versjoner av bildene fra kjente eventyr.