Utstillingsinfo
- Periode29.06.07 - 14.09.08
- StedMinneapolis Institute of Arts, Minneapolis, USA
En ny type fotografer
Friedlander tilhører en generasjon av amerikanske fotografer som bidro til å forandre hva som menes med dokumentarfotografi. Fra før var dokumentarfotografiet mest opptatt av å sette søkelys på samfunnets problemer. Bildemagasiner som LIFE og fotografer som W. Eugene Smith var sentrale navn innenfor fotojournalistikken.
Med Lee Friedlanders visuelle stil kom en ny type fotografi som fokuserte på det dagligdagse, banale og udramatiske, men som samtidig maktet å si noe essensielt om datidens samfunn.
-Lee Friedlander har vært en aktiv og svært innflytelsesrik fotograf i over femti år. Han har stadig utviklet seg og hans måte å se verden på er meningsfull, sofistikert og rett og slett morsom. Det er så mye å forholde seg til når man blir konfrontert med bildene hans, sier utstillingsansvarlig Mikka Conway ved Minneapolis Institute of Arts til foto.no.
Tidlig interesse for fotografi
Lee Friedlander ble fascinert av fotografi allerede som tenåring. Han studerte på Arts Center School i Los Angeles i 1952 og flyttet senere til New York hvor han fortsatt bor.
I de neste femten årene jobbet Friedlander kommersielt og tok bilder for tidsskrifter som Sports Illustrated og Seventeen. Noen av de kommersielle oppdragene besto i å ta bilder av jazzmusikere som John Coltrane og Miles Davis som skulle brukes på platecovere.
Ny inspirasjon, ny retning
Imidlertidig er det kun et fåtall av Friedlanders kommersielle bilder som vil bli vist i denne utstillingen. Inspirert av fotografer som Walker Evans og Robert Frank begynte Friedlander etterhvert å fokusere på hverdagslige ting som gateliv, butikkvinduer og reklameplakater.
Hans talent lå i en egen evne til å bryte alle vedtatte regler for bildekomposisjon og forsatt lage visuelt effektive fotografier. I Friedlanders arbeider ser vi ofte forstyrrende lyktestolper, et viktig bildeelement som kan ha blitt lagt utenfor bilderammen og fotografens egen skygge.
Han er ikke først og fremst kjent for sin teknikk, men heller måten han velger å fotografere på. Friedlander avskyr det sensasjonelle og foretrekker en mer subtil bildestil hvor ironi og humor er viktige elementer.
-Friedlanders bilder inkluderer nesten alt du kan tenke deg, fra landskaper, jazzmusikere til selvportrett. Bildene hans utstråler en nesten kjedsommelig og banal kvalitet som får deg til å tenke; dette er faktisk ganske kjedelige bilder, så hvorfor kan jeg ikke la være å se på bildet? sier kurator George Slate i utstillingens pressemelding.
Fotograferer fortsatt
Lee Friedlander har rukket å bli syttifire år gammel og på grunn sykdom er han tvunget til å oppholde seg for det meste i sitt hjem i New York. Til tross for dette fortsetter han å fotografere som vanlig.
-Han er velsignet med en utrolig nysgjerrighet om verden rundt seg, og viser til stadighet nye arbeider. Friedlander er fortsatt en viktig og aktiv del av amerikansk samtidsfotografi forklarer Mikka Conway.
Utstillingen varer frem til 14. september.
__________________________________
Mer informasjon:
http://www.artsmia.org/
Nude, 1982.
Lee Friedlander
Galax Virginia, 1962.
Lee Friedlander
New York City, 1966.
Lee Friedlander
Father Duffy. Times Square, New York City, 1974.
Lee Friedlander
Canton, Ohio, 1980.
Lee Friedlander
California, 1997
Lee Friedlander
Lake Louise, Canada, 2000
Lee Friedlander
New Mexico, 2001
Lee Friedlander
Las Vegas, Nevada, 2002
Lee Friedlander