I 1930-åra, da den økonomiske depresjonen herjet som verst i USA, engasjerte den føderale regjeringen som en del av daværende president Roosevelts New Deal-programmer en gruppe fotografer til å reise rundt i USA for å dokumentere hvordan amerikanerne levde.
De fleste amerikanere visste lite om hva som skjedde rundt om i landet. Fotografer som Gordon Parks, Dorothea Lange, Russell Lee, Walker Evans, Marion Post Wolcott og Jack Delano kom tilbake med bilder av et Amerika som få visste eksisterte, og klarte dermed å sette søkelyset på den økonomiske depresjonens konsekvenser.
Noen av bildene er sett på som klassiske innenfor dokumentarfotografiet, deriblant Dorothea Langes bilde Migrant Mother som er et av de mest kjente fotografiene noensinne.
-Jeg ville introdusere en ny generasjon til disse fotografene og de fantastiske historiene som hørte med. Min oppfatning er at noen av de temaene som blir belyst i filmen er de samme som vi ser idag, sier regissør Jeanine Isabel Butler i et intervju med avisen New York Times.
Professor i økonomi organiserte fotografene
Hjernen bak dette prosjektet var Roy Stryker, en professor i økonomi ved Colombia University. Stryker var kjent for sine livlige forelesninger hvor han gjerne brukte fotografier for å illustrere abstrakte økonomiske ideer.
I 1935 ble han ansatt i Farm Security Administration departementet. Ifølge New York Times skal Stryker ha vært svært opprørt over hvordan arbeidende familier hadde det under den økonomiske depresjonen. Han var ivrig etter å få gjort noe med situasjonen.
Stryker hadde ingen bakgrunn i fotografi, men skjønte at fotografier var effektive virkemidler når det gjaldt å overbevise skeptiske politikere om at familier rundt om i USA var i krise og trengte økonomisk assistanse fra staten.
-Denne gruppen av fotografer introduserte Amerika til amerikanerne, og en hel generasjon ble oppmerksom på hva som skjedde rundt om i landet, sier Roy Stryker i et av filmens intervjuer
Ville ha publisitet
Roy Stryker ville ha bilder som kunne skape publisitet og sosial forandring, og brydde seg mindre om fotografiets estetiske potensiale.
Ifølge artikkelen i New York Times ga Stryker fotografene visse retningslinjer om hva de skulle se etter. Dette kunne være spørsmål som «hva gjør folk i en liten småby i Texas på en søndag ettermiddag?» eller «hvordan bruker folk i sør verandaene sine?»
Samarbeidet med fotografene gikk ikke alltid knirkefritt. Walker Evans, en av gruppens fremste fotografer, var ikke enig med Roy Strykers ledelse, hans oppfatning om fotografi og hvordan fotografene skulle arbeide. Resultatet ble at Evans trakk seg fra gruppen i protest.
Propaganda
Roy Strykers prosjekt falt ikke i smak i alle deler av USAs politiske landskap. Fotografiene som viste fattige bønder og sultende barn fra den amerikanske landsbygda ble beskyldt for å være propaganda til fordel for Roosevelts New Deal programmer.
Prosjektet var derfor under konstant kritikk fra konservative politikere som mente at bildene dessuten grenset til kommunisme, og i en periode sto hele samlingen av bilder i fare for å bli ødelagt.
Dokumentar som engasjerer
Den timeslange dokumentaren gir ett fascinerende innblikk i hvordan en engasjert byråkrat sammen med en gruppe talentfulle fotografer klarte å produsere bilder som senere har blitt selve definisjonen på hva dokumentarfotografi er.
Fra 1935 til 1943 ble disse bildene publisert i aviser og tidsskrifter, og klarte å vekke et engasjement som taler og ord ikke var i stand til. I dag er mesteparten av de nærmere 160.000 negativene arkivert i Library of Congress.
Mer informasjon:
http://www.documentingamerica.org
De fleste amerikanere visste lite om hva som skjedde rundt om i landet. Fotografer som Gordon Parks, Dorothea Lange, Russell Lee, Walker Evans, Marion Post Wolcott og Jack Delano kom tilbake med bilder av et Amerika som få visste eksisterte, og klarte dermed å sette søkelyset på den økonomiske depresjonens konsekvenser.
Noen av bildene er sett på som klassiske innenfor dokumentarfotografiet, deriblant Dorothea Langes bilde Migrant Mother som er et av de mest kjente fotografiene noensinne.
-Jeg ville introdusere en ny generasjon til disse fotografene og de fantastiske historiene som hørte med. Min oppfatning er at noen av de temaene som blir belyst i filmen er de samme som vi ser idag, sier regissør Jeanine Isabel Butler i et intervju med avisen New York Times.
Professor i økonomi organiserte fotografene
Hjernen bak dette prosjektet var Roy Stryker, en professor i økonomi ved Colombia University. Stryker var kjent for sine livlige forelesninger hvor han gjerne brukte fotografier for å illustrere abstrakte økonomiske ideer.
I 1935 ble han ansatt i Farm Security Administration departementet. Ifølge New York Times skal Stryker ha vært svært opprørt over hvordan arbeidende familier hadde det under den økonomiske depresjonen. Han var ivrig etter å få gjort noe med situasjonen.
Stryker hadde ingen bakgrunn i fotografi, men skjønte at fotografier var effektive virkemidler når det gjaldt å overbevise skeptiske politikere om at familier rundt om i USA var i krise og trengte økonomisk assistanse fra staten.
-Denne gruppen av fotografer introduserte Amerika til amerikanerne, og en hel generasjon ble oppmerksom på hva som skjedde rundt om i landet, sier Roy Stryker i et av filmens intervjuer
Ville ha publisitet
Roy Stryker ville ha bilder som kunne skape publisitet og sosial forandring, og brydde seg mindre om fotografiets estetiske potensiale.
Ifølge artikkelen i New York Times ga Stryker fotografene visse retningslinjer om hva de skulle se etter. Dette kunne være spørsmål som «hva gjør folk i en liten småby i Texas på en søndag ettermiddag?» eller «hvordan bruker folk i sør verandaene sine?»
Samarbeidet med fotografene gikk ikke alltid knirkefritt. Walker Evans, en av gruppens fremste fotografer, var ikke enig med Roy Strykers ledelse, hans oppfatning om fotografi og hvordan fotografene skulle arbeide. Resultatet ble at Evans trakk seg fra gruppen i protest.
Propaganda
Roy Strykers prosjekt falt ikke i smak i alle deler av USAs politiske landskap. Fotografiene som viste fattige bønder og sultende barn fra den amerikanske landsbygda ble beskyldt for å være propaganda til fordel for Roosevelts New Deal programmer.
Prosjektet var derfor under konstant kritikk fra konservative politikere som mente at bildene dessuten grenset til kommunisme, og i en periode sto hele samlingen av bilder i fare for å bli ødelagt.
Dokumentar som engasjerer
Den timeslange dokumentaren gir ett fascinerende innblikk i hvordan en engasjert byråkrat sammen med en gruppe talentfulle fotografer klarte å produsere bilder som senere har blitt selve definisjonen på hva dokumentarfotografi er.
Fra 1935 til 1943 ble disse bildene publisert i aviser og tidsskrifter, og klarte å vekke et engasjement som taler og ord ikke var i stand til. I dag er mesteparten av de nærmere 160.000 negativene arkivert i Library of Congress.
Mer informasjon:
http://www.documentingamerica.org
Migrant Mother
Dorothea Lange
From the PBS documentary 'Documenting the Face of America'; photograph courtesy the Library of Congress Prints and Photos Division
Washington, D.C. Government charwoman.
Gordon Parks
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Floyd Burroughs,Hale County Alabama. 1935 or 1936.
Walker Evans
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Washstand in the dog run.Hale County Alabama 1935 or 1936
Walker Evans
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Cotton pickers, Arkansas.
Ben Shahn
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Farmer and sons, dust storm Oklahoma. 1936.
Arthur Rothstein
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Migratory Mexican field worker's home on the edge of a frozen pea field. Imperial Valley, California.
Dorothea Lange
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Ex-tenant farmer on relief grant in the Imperial Valley, California.
Dorothea Lange
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Unemployed men
John Vachon
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection
Blind beggar
John Vachon
Library of Congress, Prints & Photographs Division, FSA-OWI Collection