Fra Utsnitt til Gullsnitt

Norges eneste konkurranse for reklamefotografene skifter navn og profil. Nå ønsker de å være attraktiv også for de store fotografene.
Allerede for to år siden begynte arrangørene å leke med tanken om å skifte navn på den etablerte konkurransen Utsnitt. Konkurransen har slitt med negative assosiasjoner og arrangørene ønsket derfor å høyne nivået på konkurransen for å få med seg også de store fotografene. Flere av disse har nemlig glimret med sitt fravær i tidligere konkurranser.

- Arrangementet og prisutdelingen satt som et skudd i fjor, men likevel følte vi at det ikke var godt nok, og derfor ønsket vi å satse enda høyere med ny profil. Dermed bestemte vi oss for å bytte både navn og profil. Profilen er utviklet i samarbeid med Anti, som har gjort en strålende jobb. Det nye konseptet og de forandringene som er blitt gjort er grunnet at reklamebransjen generelt har egne konkurranser som representerer design, tv og media, men ikke fotografiet. Gullsnitt er vårt svar på dette. Med andre ord utfordrer vi reklamefotografene og ikke minst byråene til å delta, forteller fotograf og leder for Gullsnitt Charlotte Sverdrup til foto.no.

Forandringer
I forhold til tidligere utgaver av Utsnitt står Gullsnitt frem med en del forandringer. En norsk jury har tidligere vært etterlyst og i Gullsnitt innfris dette ønsket. De kommer også til å invitere en internasjonal kapasitet innen reklamefotografi som bidrar til juryering i de forskjellige kategoriene. For nye Gullsnitt er det viktig at det er reklamefotografiet som står i sentrum. Derfor strammes tøylene inn slik at kategoriene står mer i stil i forhold til hva Gullsnitt ønsker å representere – nemlig reklamefotografiet.

- Nå kjører vi hardt på at vi er Norges eneste reklamefotokonkurranse. Dermed skal tekst og alt som tilhører kampanjen være med i bedømmingen av reklamefotoet. Når et reklamebilde blir tatt ut av sammenhengen så mister det ofte poenget. Byråprisen er også med. Den ble introdusert i fjor og er tilegnet byråene. Her kan byråene selv sende inn egne arbeider/ kampanjer med fotografiet i fokus. Fotografiet er jo en utrolig viktig del av reklamebransjen og dette er en sjanse for bransjen til å motta heder og ære sammen med fotografen, uttaler Sverdrup.

På rett vei
Fotograf, tidligere formann i NRF og grunnleggeren av foto.no CF-Wesenberg bekrefter at de hotteste fotografene ikke har deltatt i Utsnitt-konkurransen de seneste årene. Han fremhever likevel at det beste foreningen Norske Reklamefotografer (NRF) har gjort for fotografiet er å etablere Utsnitt.

- Nå er det slik at de “hottte” fotografene i Norge ikke gidder å delta i foreningsarbeid. Siden foreninger og klubber ikke er samstemt og klarer å løfte fotografiet opp på et samfunnsmessig debattnivå, er det de samme gjengangerne som vinner i Utsnitt hvert eneste år. Det som har vært veldig positivt med Utsnitt er at konkurransen rekrutterer unge fotografer, som igjen klarer å etablere seg. I lys av dette er timingen med navn- og profilbytte god, uttaler CF-Wesenberg.

For å tiltrekke de best etablerte fotografene til konkurransen tror CF-Wesenberg det er viktig at de evner å samarbeide med for eksempel Kreativt Forum slik Utsnitt gjorde for 10 år siden.

- Kan de i tillegg klare å samarbeide med andre bransjeforeninger og Norges Fotografforbund og Pressefotografenes klubb, tror jeg dette kan bli en ny Amanda-utdeling med direkte overføring på tv, hevder Wesenberg.

Men viktigst av alt mener CF Wesenberg det er at vinnerbildene blir vist frem for potensielle kunder. Det er først da det blir flere jobber av å vinne priser. Det blir ikke jobber av å vise seg frem for andre fotografer.

Innsendingsfrist for Gullsnitt er 20. januar 2010.

For mer info:
http://www.gullsnitt.com
Foto/ retusj: Billybonkers/ www.billybonkers.no - Design: ANTI/ www.anti.as - Gullpåleggelse: Tormod Fuglestad -
Foto/ retusj: Billybonkers/ www.billybonkers.no - Design: ANTI/ www.anti.as - Gullpåleggelse: Tormod Fuglestad
Foto/ retusj: Billybonkers/ www.billybonkers.no - Design: ANTI/ www.anti.as - Gullpåleggelse: Tormod Fuglestad -
Foto/ retusj: Billybonkers/ www.billybonkers.no - Design: ANTI/ www.anti.as - Gullpåleggelse: Tormod Fuglestad

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu