Europeisk naturlandskap til folket

Wild Wonders of Europe er en internasjonal organisasjon med formål å fremme den eurpoeiske naturen og villmarken gjennom fotografi. «Europa er mer enn bare landeveier og byer», siteres det på organisasjonens websider, og tanken bak prosjektet er å bevise at også den europeiske naturen kan være storslagen, slik den amerikanske og afrikanske naturen vi har bevitnet gjennom tvskjermene.
Som en del av prosjektet markerer også WWE seg i disse dager med en turnerende utstilling som i mai startet i den Nederlandske byen Haag. 69 fotografer deltar i utstillingen og bildene viser tidvis svært vakre og spennende motiver fra landskap og dyreliv rundt i Europa, hvor hele 48 land er besøkt. WWE har også utgitt boka Wild Wonders of Europe – The Book, med mange av de samme bildene som utstillingen viser.

De startet det hele i England i 2008, og websidene www.wild-wonders.com så raskt dagens lys. Alt fra blogger med video og bilder, podcasts og rene artikler presenteres av fotografene og bidragsyterne som er stasjonert rundt i europas naturområder. Det er ingen liten klikk av fotografer som er integrert i prosjektet, faktisk har WWE en stab på 69 fotografer fra ulike nasjoner rundt i europa, deriblant 6 nordmenn, som alle bidrar til å gjøre WWE-prosjektet matnyttig. Vi tok en prat med en av de norske bidragsyterne, Ole Jørgen Liodden.

- Ideen bak prosjektet var først og fremst å vise den europeiske villmarka, sier han.
- Men alt sammen, mangfoldet. Ikke bare det som dør, heller det som lever, suksesshistoriene. Og ikke bare de tøffeste dyra, men også de andre artene, de som er ukjente, fortsetter han engasjert.

Der TV-kanalene vi kjenner best helst har presentert «de 5 store» på afrikanske savanner, store fjellkjeder på det amerikanske kontinent og slanger som kryper sidelengs i ørkensanden, har på sett og vis den store europeiske naturen blitt litt forbigått, selvsagt med noen unntak. For Europa er ikke bare pløyd over og rasert av velstående stormakter, selv om mye av landskapet har lidd denne sjebnen. Det er mye igjen som vi alle bør bli introdusert for. Dette prosjektet setter da heller ikke lys på alle skadene menneskeheten har bragt på naturen i Europa, men forsøker snarere å fortelle oss om hva slags arv vi faktisk må ta vare på også for fremtiden. Ikke minst må mennesket, enten det er europeisk, amerikansk eller kinesisk forstå at det faktisk er mulig å reversere mange av skadene som er påført. WWE-prosjektet gir sitt bidrag til slike prossesser gjennom sine tiltak.
- Dette er faktisk Europas største fotoprosjekt, sier Liodden.
- Omfanget kan være så stort at det kan ha svært positiv pedagogisk virkning på folket. For det handler ikke bare om fine bilder. Vi er avhengige av å vekke en interesse og en vilje hos mennesker som ikke bare kommer av forpliktelse, men også av kjærlighet, sier han.
For det er litt som forfatteren WTJ Mitchell en gang skrev om landskapsdepiksjoner som et kulturelt byggverk. I likhet med penger er de verdiløse i seg selv, men i ekspressiv form bærer de på utømmelige verdier. For som WWE sier det selv i presentasjonen av sitt prosjekt så ønsker de å kunne slå seg litt på brystet som europeere, stolte over sin storslagne naturarv. Nettopp denne stoltheten er viktig, både som identitetsbygger, men også når man skal ivareta arven. Føler man ingenting for det, så forsvinner det også fort mellom fingrene våre.

Men spørsmålet er likevel om dette vil fungere som et middel for konservering av natur og landskap, eller om det har begrensninger? For storslagenheten disse bildene formidler fungerer sikkert like bra som et underholdningsbidrag som det vekker idealisme. Ikke at det skal virke som noe argument mot prosjektet, men vekkes vi til kamp av å se at ting fortsatt er vakkert, eller forsvinner også disse bildene ned i det samme hullet som alle de andre tusener av bilder vi eksponeres for hver eneste dag? Fotografen og teoretikeren Richard Misrach hevdet en gang, da om den særdeles annerkjente landskapsfotografen Ansel Adams, at problemet med de perfekte og ubesudlede landskapsmotivene hans (Adams) var at de opprettholdt en myte som fikk folk til å se bort fra sannhetene om vår behandling av villmarken.
- Hallo, våkn opp! Dette handler om fokus. Her har vi utryddingstrua dyr, villmark som forsvinner. Dette er ikke bare pene bilder, dette er essensiell dokumentasjon, påpeker Liodden.
- Det handler om å være positive, vise det som er, ikke å vise det som er ødelagt.

De 69 fotografene som er tilknyttet Wild Wonders of Europe arbeider hardt. Stadig nye prosjekter og oppdrag rundt om i den europeiske naturen avløser hverandre. Liodden har selv vært mye på Svalbard, mens de andre fotografene dokumenterer både natur og spesifikke arter. Han er en av seks nordmenn som er med på prosjektet og det syns han er artig.
- Jeg fikk nok være med mye på grunn av mine erfaringer på Svalbard, som jeg har jobbet med i mange år. Dette er det absolutte toppsjiktet av europeisk naturfoto, og jeg er selvsagt stolt av å få være med.

Interessen er stor, også fra næringslivet og bransjen. National Georaphic er hovedsponsor, Nikon har blåst opp og flere andre aktører har bidratt, noe som selvsagt legges merke til. På selve åpningen av utstillingen i Haag var det toppet kjendisfaktor med prinsesser og ministre blant de fremmøtte. Dette er viktig mener Liodden.
- Det handler ikke bare om å vise seg frem på politisk korrekte arrangementer, men faktisk om å bry seg. Prinsesse Irene av Nederland holdt en engasjert tale og er helt gira på dette, og da er vi i gang. Beslutterne må være med for at dette skal nå frem og bli noe som gir resultater. Vi er i en tid hvor trenden snur litt, og man får større fokus på jobben som må gjøres fremfor skrekkscenarioene. Dette må vi utnytte oss av, sier han klart.

Men selv om ministre og kongelige viser interesse i mellom-Europa er argusøynene temmelig ufokuserte her hjemme.
- Det er rart, men Norge som på sett og vis burde være et fyrtårn er lite på banen. Er vi for bortskjemte med vår natur kanskje? For sannheten er at av de 69 fotografene er det 6 norske, altså nesten 10 prosent. Det er ganske bra representasjon i forhold til folketallet. Dessuten er 10 prosent av oppdragene gjort i Norge. Men hvor er mediafokuset? spør Liodden.

Bildene er slående, og mange. Med over 100 prosjekter utført rundt i den europeiske naturen, blir det også et stort sluttresultat. Heldigvis trenger man ikke ta fly for å se disse bildene. Nettet er fullstappet allerde, via det som heter Nature Picture Library. Her er de fleste prosjektene inkludert, og det er mye spennende å se.

Dette prosjektet er viktig. Vi trenger å se og vite, vi trenger underholdningen som naturen gir oss, dag ut og dag inn. La flott natur og David Attenborough blir også den neste generasjonens viktigste kveldsunderholdning på TV. Og ikke minst, la den ekstreme fototekniske utviklingen bli synliggjort gjennom fargerike, frodige og lekende landskapsmotiver, enten det er Europa eller Afrika det handler om. Så håper vi norske medier åpner øynene og får opp fokuset på prosjekter som dette. Tro meg, vi vil like det!

For å kjøpe boka i norsk versjon, kontakt: http://www.tomogtom.no/
Følg forøvrig Ole Jørgen Lioddens aktive bloggside: naturfokus.info/wordpress

Tom Schandy - Ole Jørgen Liodden
Ole Jørgen Liodden
Tom Schandy
Ole Jørgen Liodden -
Ole Jørgen Liodden
Svalbard 2009
Ole Jørgen Liodden -
Ole Jørgen Liodden
Svalbard i 2009
Ole Jørgen Liodden -
Ole Jørgen Liodden
Svalbard i 2009
Ole Jørgen Liodden -
Ole Jørgen Liodden
Svalbard i 2009
Ole Jørgen Liodden -
Ole Jørgen Liodden
Svalbard i 2009
Ole Lørgen Liodden -
Ole Lørgen Liodden
Svalbard 2009
Ole Lørgen Liodden -
Ole Lørgen Liodden
Svalbard 2009

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu